باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان بین سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هجری قمری به دستور فتحعلی‌شاه قاجار، با منظور ایجاد یک مرکز ییلاقی ـ حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد.

باغ موزه نگارستان

 آدرس و راه های تماس :

نشانی :  تهران – میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ موزه نگارستان

تلفن: 33119586

فکس : 33901376

کد پستی : 1149943161

اطلاعات کافه و رستوران : 91091080

هماهنگی بازدید گروهی : 33119098

 

ساعات بازدید :

موزه‌ها: 9 تا 17:30 ( دوشنبه ها تعطیل )

محوطه باغ : 9 تا 20

رستوران : 12 تا 17

کافه: از شنبه تا چهارشنبه از 12 تا 20
پنجشنبه و جمعه از  9 تا 20

دلیل نام گذاری :

به دلیل وجود نقاشی‌ها و نگاره‌های زیاد از فتحعلی‌شاه و درباریان او در ساختمان‌های مختلف، این باغ به نگارستان شهرت یافت.

 

وسعت اولیه و فعلی :

این قصر باغ در ابتدای ساخت دارای وسعت زیادی بوده است. به گونه‌ای که طبق اسناد قاجاری دروازه جنوبی آن در ضلع شمالی میدان بهارستان واقع شده بوده و از طرف شرق به دروازه شمیران و از طرف غرب به خیابان صفی‌علی‌شاه منتهی می‌شده است. ولی  باغ نگارستان در معرض تخریب‌های بسیاری قرار گرفته است و فقط ۱۱۴۶۹ مترمربع آن در حال حاضر باقی مانده و در مالکیت دانشگاه تهران می‌باشد.

ثبت در فهرست آثار ملی :

باغ نگارستان در ۱۱ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت 2082 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است .

 

اتفاقات و وقایع مهم باغ موزه نگارستان در طول تاریخ :

اتفاقات تاریخی متعددی در این باغ رخ داده‌ است که برخی از آن‌ها عبارتند از :

  • تاج‌گذاری محمدشاه در باغ نگارستان بر روی تخت طاووس قاجاری .
  • کشته شدن میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام ملقب به قائم مقام فراهانی، وزیر محمدشاه قاجار، در ماه صفر ۱۲۵۱ هجری قمری در زیرزمین عمارت دلگشا .
  • نامیده شدن به عنوان وزارت عدلیه  در سال ۱۳۰۴ هجری قمری .
  • تاسیس نخستین مدرسه فلاحت در زمان مظفرالدین‌شاه در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی توسط داشر اتریشی  .
  • گشایش مدرسه ی صنایع مستظرفه در زمان وزارت ابراهیم حکیم‌الملک تحت ریاست کمال‌الملک در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی در عمارت حوضخانه
  •  انتخاب به عنوان محل دایمی دارالمعلمین و دانشسرای عالی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی . بدین ترتیب دو دانشکده ی مهم ادبیات و علوم اجتماعی در آن‌ جا تشکیل شد.
  • شکل گرفتن اولین فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در اتاق شورای دانشسرا
  • از سال ۱۳۳۵ هجری شمسی به ترتیب موسسه ی لغت‌نامه ی دهخدا، موسسه ی جغرافیا و موسسه ی زبان‌های خارجی در این‌جا به فعالیت علمی خود ادامه دادند.
  • واگذری به موسسه ی تحقیقات اجتماعی در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی .
  • مستقر شدن پژوهشکده ی فرهنگ و هنر در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی . در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی این پژوهشکده به مؤسسه ی پژوهشی فرهنگ و هنر تغییر نام یافت.

 

مجموعه ها : 

موزه مکتب کمال‌الملک

موزه مکتب کمال‌الملک در باغ موزه نگارستان

«مکتب کمال‌الملک» اصطلاحی است برای توصیف آثار شاگردان کمال‌الملک و پیروان راه و روش او. مجموعه شاگردان استاد کمال‌الملک، بالغ بر ۷۰ تن می‌شوند که بیش از ۵۰ نفر آنان، به مراتب والای هنر دست یافتند.

 به جهت طرح پیشنهادی موزه مکتب کمال الملک و انتخاب باغ موزه نگارستان به جهت سابقه فعالیت مدرسه صنایع مستظرفه در این مکان و با همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران خوشبختانه تعدادی از مهم‌ترین آثار شاگردان برجسته مکتب کمال‌الملک خریداری شد؛ که البته این آثار منحصر به دو نسل از پیروان این مکتب است که بخش عمده آن شاگردان مستقیم استاد و بخش دیگر را شاگردان مدرسه کمال‌الملک (نسل دوم) شامل می‌شوند.

تالار صف سلام فتحعلیشاهی

تالار صف سلام فتحعلیشاهی در باغ موزه نگارستان

دیوارنگاره صف سلام فتحعلی شاهی جزء نادرترین و پربهاترین نقش‌مایه‌های دوران قاجار است که با همت عالی دانشگاه تهران و با همکاری مرمتگران و پژوهشگران، جانی تازه گرفته و درچهاردم اسفند ماه ۱۳۹۵ در محل مجموعه فرهنگی و تاریخی باغ موزه نگارستان به نمایش درآمده است.

مجموعه آثار منیر فرمانفرمائیان

مجموعه آثار منیر فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان (زاده‌ ۱۳۰۱ خورشیدی – قزوین) نقاش و جمع‌آوری‌کننده‌ هنر مردمی و ساکن تهران است. وی به مدت سه سال در مدرسه طراحی پارسونز در رشته تصویرسازی مُد (۱۹۴۹ – ۱۹۴۶) و دانشگاه کورنل (۱۹۵۱ – ۱۹۴۸) به تحصیل پرداخت. در اواسط دهه ۱۳۳۰ به‌عنوان تصویرگر مُد برای نشریاتی چون تاون، کانتری، و گلامور طرح لباس می‌کشید و به‌عنوان گرافیست تجاری و طراح مُد برای فروشگاه‌های بزرگ کار می‌کرد.

نمایشگاه حاضر شامل ۵۱ اثر ارزنده از این هنرمند است .

 

مجموعه نقره‌های قلم‌زنی اهدایی غلامعلی ملول

نمایشگاه مجموعه نقره‌های نفیس اهدایی غلامعلی ملول شامل ۱۲۵ قطعه  نقره قلم‌زنی اصفهان است.

 

مجموعه فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول

شامل ۱۳ قطعه فرش ارزنده ایرانی است .

 

سردیس فردوسی

سردیس فردوسی باغ موزه نگارستان

سردیسی از فردوسی که به مناسبت جشن هزاره فردوسی در ایران به سال ۱۳۱۳ شمسی و با کمک دانشجویان ایرانی به ” لورنزی” مجسمه ساز فرانسوی سفارش داده شد و در ۲۸ خرداد ۱۳۱۵ خورشیدی در جلوی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران (باغ نگارستان فعلی) نصب شد.

مجموعه آثار جهانگیر ارجمند

مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی جهانگیر ارجمند در بهمن‌ ۱۳۹۱ توسط ایشان به باغ نگارستان دانشگاه تهران اهدا گردید. پس از مرمت و حفاظت اولیه، طراحی و ساخت ویترین های مناسب و همچنین آماده‌سازی مکان مناسب برای نمایش این مجموعه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۳ همزمان با حضور مجمع خیرین و واقفین دانشگاه تهران در باغ نگارستان گشایش یافت.

 

مجموعه آثار محمود روح‌الامینی

مجموعه عکس‌های مردم شناسی استاد محمود روح‌الامینی، تصاویر سیاه و سفید مردم نگاری است که توسط زنده یاد آقای دکتر محمود روح الامینی استاد دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه تهران از مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم در منطقه کوه بنان کرمان گرفته شده‌اند. این مجموعه که علاوه بر مطالعه فرهنگی و مردم‌نگاری از لحاظ هنری نیز شایان توجه می‌باشد؛ در سال ۱۳۹۰ توسط همسر ایشان پروین مقدم به باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران اهدا شد.

 

مجموعه اسناد ملک‌ الشعرای بهار

مجموعه اسناد ملک‌ الشعرای بهار باغ موزه نگارستان

مجموعه اسناد و عکس های تاریخی ملک الشعرای بهار شامل عکس، اسناد دیجیتال و تعدادی از اسناد و دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های محمدتقی ملک‌الشعرای بهار است که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ با حضور هیئت رئیسه دانشگاه تهران در باغ‌موزه نگارستان گشایش یافت .

 

مجموعه آثار علی اسفرجانی

مجموعه آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی گنجینه‌ای نفیس از ۱۸ تابلو مینیاتور معرق سوخت است .

 

مجموعه آثار فتح‌الله عُبّاد

آثار و تابلوهای بسیار نفیس و ارزشمند استاد فتح‌الله عباد

 

مجموعه آثار حسین محجوبی

سیزده اثر از استاد حسین محجوبی که در میان اهالی هنر به «نقاش بهشت» شهرت دارد،

 

 موزه استاد محسن مقدم

نمایشگاه حاضر جهت آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان محترم باغ موزه نگارستان از خانه موزه مقدم با چیدمان وسایل شخصی استاد برپا شده است. موزه مقدم از خانه‌های مجلل قاجاری به شمار می‌رود که توسط محمد تقی خان احتساب الملک، یکی از رجال قاجار، ساخته شده است. این خانه از بخش‌های مختلفی نظیر اندرونی(زمستانه)، بیرونی(تابستانه)، حوضخانه، ساختمان اربابی(برج)، کتابخانه و ساختمان اداری( که در گذشته محل سکونت خدمه بود) تشکیل شده است.

مجموعه کاشی های باغ موزه نگارستان

این نمایشگاه مجموعه‌ای متنوع از کاشی‌ها و آرایه‌های تزئینی معماری یافت شده در باغ نگارستان است که در گذر ایام به جا مانده و بیشتر متعلق به قرون ۱۳-۱۴ هجری قمری هستند.

 

کلاس درس دانشسرای عالی

کلاس درس دانشسرای عالی در باغ موزه نگارستان

کلاس درس دانشسرای عالی یکی دیگر از بخش‌های باغ موزه نگارستان است که با حال و هوای پیشین و تجهیزاتی قدیمی چون نیمکت‌ها و بخاری و غیره و با الهام از تصاویر باقی مانده ازکلاس‌های دانشسرای عالی برپا شده است. پیشینه دانشسرای عالی به سال‌های 1297 شمسی و شکل‌گیری مدرسه دارالمعلمین عالی باز می‌گردد.

 

مجموعه آثار طرح آیینه‌دار دوران

طرح آیینه‌دار دوران تلاش دارد که با نمایش تصویرسازی هنرمندان مختلف با برداشتی خلاق از استاد باستانی پاریزی و آثار و کتب ماندگار ایشان، به معرفی این چهره  فرهیخته بپردازد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *