گورستان باستانی خارک

گورستان باستانی خارک یکی از مناطق دیدنی و باستانی در جنوب ایران و در استان بوشهر به حساب می آید که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند .

این گورستان در بخشی از کوهستان شرق جزیره خارک واقع شده است که از قبرهای زیادی تشکیل شده است. این قبرها به علت عمق کم و سطح مدور بعضی از آن ها، به پیروان زرتشتی نسبت می دهند.

 

این گورستان در بین محله های مسکونی رو به دریا و صخره هایی قرار گرفته است. هنوز برخی از گورها دست نخورده باقی مانده است اما بقیه قبرها در پی اشغال پیاپی جزیره در طی سالیان طولانی، باعث شده قبرها دوباره استفاده یا شکافته شوند .

 

گروه اعزامی برای تحقیق از گورستان باستانی در جزیره خارک، حدود 10 عدد از قبرها که متعلق به دوره ساسانی یا بعد از آن بوده را شکافتند. تمام گورها درون سنگ کنده شده بودند و لحدهایی از گچ به ضخامت زیاد بر روی قبرها گذاشته بودند.

روی بعضی از قبرها مدخل های کوتاهی وجود دارد که نقش نگارهایی از صلیب روی آن ها می باشد که نشان دهنده وجود پیروان مسیحی در این منطقه بوده است. با بررسی این گورستان و گورستانی در شرق جزیره، باستان شناسان متوجه شدند همه قبرها مربوط به دوره ساسانی هستند. در پی کاوش محققان، در قبرهای زنان شیشه های کوچکی یافت شده است که احتمال می دهند کاربرد عطر را داشته و علاوه بر آن جواهرات کم ارزشی مانند حلقه انگشتری و آیینه های مفرغی کشف شده اما در قبرهای مردان چیزی پیدا نشده است .

گورستان باستانی خارک

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *