کلیسای ننه‌ مریم ارومیه

کلیسای ننه‌ مریم ارومیه که با نام های کلیسای حضرت مریم یا مارت مریم یا شرق‌ آشور هم شناخته می شود و  یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگترین کلیساهای ایران و جهان‌ می باشد .

کلیسای ننه‌ مریم ارومیه

 آدرس :

استان آذربایجان غربی ، شهر ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، کنار کلیسای آنجلیک

 

تاریخچه :

طبق روایت نویسندگان آشوری و مسیحی و مسلمان ، این بنا پیش از آن آتشکده بوده که توسط مغ ها و یکی از معابد معروف زرتشتیان بوده است .

هنگام تولد مسیح، موبدان زرتشتی ساکن این معبد، ستاره‌ای درخشان را در حال حرکت به سوی شرق می‌بینند، آن را نشانه‌ای از تولد منجی وعده داده شده می‌یابند و به طرف اورشلیم روانه می‌شوند.

این موبدها پس از بازگشت به ارومیه، آتشکده را مبدل به کلیسا کردند و دین مسیح را در آنجا بشارت می‌دهند. این کلیسا را نخستین بار شاهزاده‌ای چینی در سال ۶۴۲ مرمت کرد. در سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ نیز مورد مرمت قرار گرفت. نمای کنونی آن به دورهٔ ساسانی تعلق دارد.

و طبق روایتی نیز گفته میشود که این بنا دایما بین جنگ های مختلف از پیروان یک دین با دین دیگر، به دست پیروان دین غالب در جنگ، میسوخته و یا تخریب و نهایتا با تغییر نوع کاربری دلخواه مرمت میشده و یا تغییر کاربری میداده که همیشه به لحاظ نوع بنا استفاده ی دینی از آن به عمل آمده است. مساحت بنا و شکل دقیق بنا در طول سالیان دراز و جنگ های مختلف و یا حوادث طبیعی دایما کوچک و کوچکتر شده و بین مسلمانان و مسیحیان و زردشتیان در توالی استفاده قرار گرفته است اما آنچه مسلم است این است که قدمت این بنا بیش از 2000 سال است .

 

 

بنای کلیسای ننه‌ مریم ارومیه  :

ساختمان فعلی این کلیسا به خصوص گنبد ها، طاق‌ ها و پایه‌ های آن بر اساس دیدگاه کارشناسان باستان‌شناسی متعلق به دوره ساسانی می باشد و معماری داخلی آن ترکیبی از معماری ساسانی و پارتی است.

کلیسای ننه‌مریم نه نیمکت دارد و نه جایگاهی برای اعتراف یا وعظ کشیش، با در ورودی کم‌ارتفاعی رو به صحن .

در قسمت چپ و راست دالان ورودی کلیسای ننه مریم دو دهلیز با سنگ قبرهای نوشته شده قرار دارد، که محل دفن روحانیان مسیحی بوده‌ است و سنگ قبر کنونی در دهلیزها متعلق به سه تن از رهبران کلیسای شرق آشور و یکی از مبلغان کلیسای ارتدوکس روسیه است. در سمت راست محراب دالان تنگ و کوتاهی است، که در دیوار راست این اتاق اجاق دیواری تعبیه شده و از آن برای پخت نان مقدس استفاده می‌کردند. در کنار این تنور حوضچه‌ای سنگی در داخل دیوار برای غسل تعمید کودکان ایجاد شده‌است. کلیسای ننه مریم بارها مرمت شده و شکل‌های ناهمگون پیدا کرده‌است. در سال ۶۴۲ میلادی کلیسا توسط شاهزاده خانم چینی به نام بافری مرمت شده‌است و نمای بیرونی آن بارها دستخوش تغییر و بازسازی شده‌است. پشت‌بام کلیسا در زمان فعلی با شیروانی پوشش گردیده‌ است که این خود تناسبی با معماری اصلی ندارد.

این کلیسا تزئینات ویژه و نقاشی و گچ‌بری ندارد ، چرا که به علت اعتقادات خاص آشوریان که در تمام کلیساهای آن‌ ها اعمال می‌شود از هر نوع آرایش و تزئین در کلیساها خودداری می‌کنند.

فاصله تا جاهای مهم شهر :

فرودگاه15 کیلومتر
راه آهن12 کیلومتر
ترمینال4/8 کیلومتر
بازار1/2 کیلومتر

کلیسای ننه‌ مریم ارومیه کلیسای ننه‌ مریم ارومیه کلیسای ننه‌ مریم ارومیه

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *