کاروان‌ سرای سعدالسلطنه قزوین

کاروان‌ سرای سعدالسلطنه قزوین

, ,

کاروان‌ سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگ‌ ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی بالغ بر ۶/۲ هکتار و 400 حجره ساخته شده است .

۲ معمار قزوینی و ۲ معمار اصفهانی این بنا بسیار زیبا و معماری خاص را به وجود آوردند .

تا قبل از زمان جنگ جهانی اول سرای سعدالسلطنه قزوین به عنوان یک واحد مستقل تجاری فعالیت بسیار چشمگیر و قابل توجهی داشت. اما بعد از جنگ جهانی اول آنجا بیشتر تبدیل به غرفه‌های تولیدی نظیر کفاشی، فرش‌بافی، چوب‌بری و … شد. با گذشت زمان سرای سعدالسلطنه حتی تا مدت‌ها به عنوان “بازار چوب” در میان مردم معروف بود.

کاروان‌ سرای سعدالسلطنه قزوین

 

تاریخچه :

این کاروانسرا به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه در زمان ر سلطنت ناصرالدین شاه در قزوین ساخته شد.

بازسازی :

کاروان‌ سرای سعدالسلطنه قزوین در سالهای اخیر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بازسازی قرار گرفته است .

 

کاربری فعلی :

قسمت‌ های مرمت شده به مواردی  چون هنرمندان و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی ، رستوران سنتی ، کافه‌های سنتی مناطق مختلف ایران، تولید و فروشگاه لباس‌های سنتی و شیرینی جات سنتی و غیره اجاره داده شده‌ است .

ثبت در فهرست میراث جهانی :

در ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ و در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض، کاروانسرای سعدالسلطنه به‌ همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی دیگر در ۲۴ استان ایران تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند.

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این کاروانسرا در 11مرداد 1316 به شماره ثبت 2089 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *