کاروانسرای معین التجار

در ادامه معرفی جاهای دیدنی و باستانی استان خوزستان امروز به سراغ کاروانسرای معین التجار  و یا سرای معین التجار رفته ایم .

 

آدرس :

اهواز – خیابان 24‌متری، خیابان کاوه غربی ، نبش کوچه اول

کاروانسرای معین التجار کاروانسرای معین التجار

تاریخچه :

هرچند اطلاعات کاملی در مورد کاروانسرای معین التجار در دسترس نیست ولی بر اساس اسناد تاریخی، فردی به نام حاج محمد تقی معین التجار، بانی ساخت این کاروانسرا بود است.

بر اساس پژوهش های انجام شده احتمالا قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار برمی‌گردد. در آن دوران، اهواز رونق بسیاری داشت. به‌طور کلی به‌ سبب حضور رودخانه کارون، تجارت بسیاری در اهواز انجام می‌شود. به همین دلیل در آن زمان نیز تجار و بازرگانان بسیاری در این شهر تردد داشتند. به همین دلیل معین التجار با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله تصمیم گرفت تا در کنار ساحل رودخانه کارون، یک کاروانسرای بزرگ بنا کند.

این کاروانسرا در گذشته ظاهری بسیار زیبا و باشکوه داشت؛ اما با گذشت زمان آسیب های زیادی به این بنای تاریخی وارد شد. به‌عنوان مثال در سال 1374 شمسی، یک آتش‌سوزی بزرگ ، بخش‌های بسیاری از این کاروانسرا نابود شد . امروزه از آن کاروانسرای باعظمت و باشکوه خبری نیست. با وجود این باز هم بازدید از آن می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

 

معماری بنا :

از نظر معماری و ظاهر، سرای معین التجار شباهت زیادی به خانه های سنتی منطقه جنوب دارد.

از نظر پلان، این کاروانسرا مستطیل‌ شکل است. در میان این کاروانسرا، باغی بسیار بزرگ قرار داشت. این باغ باعث می‌شد تا هوای داخل کاروانسرا خنک شود. متأسفانه امروزه از آن باغ بزرگ، فقط چند درخت باقی مانده است.

اتاق‌ها یا همان حجره‌ها، دور تا دور این باغ قرار دارند. در ساخت این کاروانسرا، به‌کرات از ایوان‌ها و طاق‌های قوسی‌شکل استفاده شده است. جلوی هر ایوان به‌عنوان محافظ، دیوارچین‌هایی کوتاه و مشبک قرار دارد. این نشان‌دهنده آن است که معماران علاوه‌بر کاربرد، به فکر زیبایی و تزئینات کاروانسرا نیز بوده‌اند.این بنا تمام آجری است. البته با وجود این، تبادل حرارت در کاروانسرا به‌ خوبی انجام می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *