پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان یکی از زیباترین پل های اصفهان است که در سال 1208 هجری شمسی ساخته شده است و  به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری زیبایش از دیگر پل ها و اماکن قیمی متمایز می شود .

هرچند این پل هم بدون زاینده رود زیبایی گذشته را ندارد ولی هنوز هم از نظر معماری و تزئینات بسیار چشم نواز هست و محل بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی .

مشخصات پل :

دوره ساختصفویان (1028 هجری شمسی)
طول133 متر
عرض12 متر
تعداد دهانه24

نام های دیگر :

  • پل شاه
  • پل بابا رکن‌الدین (مسیر رفتن به خانقاه و آرامگاه بابا رکن‌الدین و تخت فولاد)
  • پل حسن‌بیگ (نام پل قبلی که در زمان شاه‌عباس تخریب شد و این پل به جای آن ساخته شد)
  • پل شیراز

پل خواجو اصفهان پل خواجو اصفهان پل خواجو اصفهان

طول این پل 133 متر و عرض آن 12 متر است و دارای 24 دهانه است .

در میان هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است. این ساختمان که شاه نشین نامیده می‌شود، در آن زمان جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان می آمدند . یک نیمکت سنگی تنها چیزی است که از صندلی پادشاه باقی‌ مانده‌ است.

پل خواجو یکی از پل‌هایی است که به دلیل وجود دروازه بند یا دریچه در زیر قوس‌هایش در تنظیم جریان آب در رودخانه نقش داشته‌ است. هنگامی که دریچه‌های سد بسته می‌شده‌ است، سطح آب در پشت پل بالا می آمد و امکان ایجاد دریاچه در پشت پل مهیا میشده . بنای این سد و دریاچه برای این بوده که منظره ای جهت عمارات و باغهای واقع در آن محل باشد و در هنگام جلوس در آن عمارات و باغات از منظره دریاچه ای که با بستن سد ایجاد میشد لذت برند. در حقیقت با مسدود کردن دهانه‌های زیرین پل خواجو، قسمت غربی آن به صورت دریاچه کوچکی در می‌آید. در دوره شاه عباس دوم در مواقعی که در کاخهای هفت دست و آئینه خانه مراسم رسمی برپا بوده‌است پل خواجو تخته بند می‌شده‌است و قسمتی از رودخانه که در مقابل کاخهای سلطنتی واقع بوده‌است به صورت دریاچه درمی‌آمده، و بروی آبهای این دریاچه مراسم آتش بازی به عمل می‌آمده‌ است. در واقع کارکرد اصلی این سد و تخته بند کردن، ایجاد دریاچه جهت جشنها و مراسمهای شاهی بوده‌ است.

 

مرمت :

تاریخ تعمیر این پل بر اساس کتیبه کوفی که در طرف راست جنوبی پل است در سال 1290 هجری قمری به‌ همت نصراله‌خان در زمان ناصرالدّین‌شاه قاجار می‌باشد.

 

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ی ثبت 111 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است

فاصله تا :

فرودگاه اصفهان27/3 کیلومتر
ترمینال کاوه اصفهان8/8 کیلومتر
ترمینال صفه اصفهان9/1 کیلومتر
ایستگاه راه آهن اصفهان17/4 کیلومتر
سی و سه پل2 کیلومتر
بیمارستان میلاد اصفهان9/5 کیلومتر

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *