پارک پردیسان تهران

پارک جنگلی پردیسان تهران با حدود 300 هکتار مساحت یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های تهران است . طبیعت بسیار زیبا و درختان سر سبز و بلند از ویژگی های اصلی این پارک است .

این پارک در محدوده منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

پارک پردیسان تا سال ۱۳۹۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شد و از این سال به‌مدت ۱۵ سال تحت مدیریت شهرداری تهران قرار گرفت. در ضمن، ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

در این پارک حدود 320 گونه گیاهی وجود دارد .

 

   پارک پردیسان تهران  پارک پردیسان تهران برج میلاد از پارک پردیسان تهران

موقعیت مکانی : 

این پارک در شمال غربی تهران قرار گرفته است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به کوی گیشا بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی-جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌ است.

 

تاریخچه :

ایده اولیه این پارک در زمان پهلوی توسط اسکندر فیروز ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفت و طرح اولیه این بوستان متعلق به یان مک‌هارگ معمار آمریکایی-اسکاتلندی می‌باشد.

انقلاب سال 57 و سپس جنگ ایران و عراق ساخت این پارک را طولانی کرد و عقب انداخت .

 

برخی از امکانات و اماکن داخل پارک :

مرکز بازپروری حیات وحش

این بوستان دارای مرکز بازپروری حیات وحش، کلینیک تخصصی حیات وحش و مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی است که در آن پذیرای حیوانات آسیب‌ دیده و گمشده‌ای است که به خاطر شرایط ناهموار جغرافیایی یا تجارت سیاه قاچاقچیان از محل زندگیشان دور افتاده یا زخمی شده‌اند. حیوانات گفته شده در این مرکز نگهداری می‌شوند و پس از درمان و بر طرف شدن مشکل، در دامان طبیعت رها می‌شوند. برای حیواناتی هم که نمی‌توانند به طبیعت برگردند، یک جایگاه خاص تعریف می‌شود یا در صورت امکان بعد از تیمار شدن به باغ وحش منتقل می‌شوند.

مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان دارای دو بخش است نگهداری و مورد بازدید قرار دارند :

حیات وحش طبیعی : شامل جانوران بومی مانند پرندگان و خزندگان

باغ وحش پارک پردیسان تهران

حیات وحش در حال اسارت : در سه گروه گوشت‌خوران، علف‌خوران و پرندگان است. در این حیات وحش زیبا، حیوانات و پرندگان گوناگونی مانند گرگ، خرس، طاووس، جغد و…

باغ وحش پارک پردیسان تهران

موزه تنوع زیستی پردیسان

موزه تنوع زیستی پارک پردیسان یا موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیكی ، در سال ۱۳۸۳ به‌ منظور نمایش گونه‌های گیاهی و جانوری جهان و همچنین گونه‌های جانوری کمیاب در ایران مانند هوبره، سیاه خروس، گور ایرانی، یوزپلنگ و میش مرغ افتتاح شده است.

موزه تنوع زیستی پارک پردیسان ۱,۸۰۰ متر وسعت دارد. اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ به‌صورت ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ، ﺟﺎﻧﻮری و ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺳﻨﮓ و ﮐﺎﻧﯽ و ﻓﺴﯿﻞ است. انواع حیوانات و حشرات به‌صورت تاکسیدرمی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه همچنین دارای چهار بخش نمایشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی است و کارگاه تاکسیدرمی نیز دارد.

سینمای محیط زیست 

سینمای پارک طبیعت پردیسان به‌عنوان نخستین سینمای محیط زیستی کشور است که در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. این سینما در روزهای پنجشنبه و جمعه، كه بیشترین جمعیت در این پارک حضور دارد، فیلم‌های حیات وحش و مسائل مربوط به محیط زیست را به نمایش می‌گذارد.

موزه ملی آب 

یکی دیگر از موزه‌های پارک پردیسان تهران موزه ملی آب است. در این موزه سیر و تاریخ تكامل آب از زمان استحصال در ایران با استفاده از كاریز و آب‌ انبار به نمایش گذاشته است.

 

پل معلق :

پل معلق پارک نهج البلاغه که به پل معلق آسمان نیز شناخته می‌شود؛ اولین پل معلق تهران است که دو پارک نهج البلاغه و بوستان پردیسان را به هم متصل می‌‌کند. این پل معلق کابلی و صاف، ۶۵ متر ارتفاع، ۲۸۵ متر طول و دو متر عرض دارد. پل معلق نهج البلاغه تحمل بار به‌صورت هم‌زمان با ظرفیت ۲۰۰ نفر را دارد.

پل نهج البلاغه پارک پردیسان تهران

مدرسه طبیعت 

مدرسه طبیعت پارک پردیسان تهران در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است. این مدرسه در قالب برنامه‌هایی چون آشنایی با مراحل کاشت گیاهان، آشنایی با ‏‏پوشش جانوری، شناخت طبیعت و اقلیم و بازی با عناصر طبیعی به آموزش کودکان ۴ تا ۱۲ سال می‌پردازد. در مدرسه طبیعت پدر و مادرها نمی‌توانند وارد محدوده بازی کودکان شوند، چون کودکان به‌ همراه یکدیگر به بازی‌های خلاق و مرتبط با طبیعت می‌پردازند و مربیان نیز آن‌ها را راهنمایی می‌کنند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *