موزه گرمابه پهنه سمنان

موزه گرمابه پهنه سمنان

, ,

موزه گرمابه پهنه سمنان در سال  ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی حمام پهنه واقع در بازار حضرت به موزه باستان‌شناسی و مردم‌ شناسی شد .

این بنا که به عنوان گرمابه مورد استفاده قرار می گرفته در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع و نزدیک به 600 سال را گذرانیده است. به استناد کتیبه سردر آن در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان « پادشاه دوره تیموری » و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است.

ساعت کار موزه :

همه روزه از ساعت 9 تا 13  و 16 الی 19 می باشد .

موزه گرمابه پهنه سمنان

موزه گرمابه پهنه سمنان

محیط موزه گرمابه پهنه سمنان :

در ابتدا و ورودی موزه به یک هشتی خواهید رسید که در آن علاوه بر فروش بلیط، عرضه بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات صورت می پذیرد.

در ادامه مسیر فضای مربع شکلی با ابعاد تقریبی ۸ متر در ۸ متر قرار دارد که به وسیله طاق های ضربی موزون و عریضی مسقف شده است و در میان آن یک آبنمای زیبا به همراه کاشیکاری های متنوع وجود دارد .( لازم به ذکر است که از این قسمت در مواقعی که نمایشگاهی موقت در محل موزه دایر می باشد به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می شود)

در ادامه بعد از گذر از یک راهروی باریک و یک هشتی به صحن بزرگ گرمابه که سالن اصلی موزه میرسید.
این بخ‍ش به چندین قسمت جداگانه تبدیل شده‌ است. در یکی از غرفه‌های متصل به صحن اصلی، شاخص‌ترین عنصر موزه سمنان که اسکلت ۴۰۰۰ ساله است؛ قرار دارد.
این اسکلت که مربوط به یک زن باردار است به شکل کاملأ دست نخورده و با قطعه بزرگی از خاک اطراف از محل حفاری منطقه تپه حصار دامغان به این مکان منتقل شده‌ است. در کنار این اسکلت اشیاء و لوازمی به چشم می‌خورد که در هنگام مرگ، کنار متوفی قرار داده بودند. هدف اصلی از نمایش این اسکلت نشان دادن شیوه تدفین مردگان در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد. این اسکلت با ضمائم آن در یک محفظه مکعبی شیشه ای قرار گرفته است.

موزه گرمابه پهنه سمنان
در ویترین دیگری در ادامه مسیر اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد متعلق به تپه حصار قرار دارد این اشیاء شامل کاسه، آبریز و ظروف آیینی دیگر است. از دیگر آثار سفالین موجود در موزه ظروف بدست آمده از منطقه خطیر کوه سمنان است، که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است.

موزه گرمابه پهنه سمنان
در ویترین های بعدی اشیاء دوران اسلامی شامل ظروف لعابدار و دیگر ظروف مربوط به تپه‌های تاریخی استان سمنان دیده می‌شود.

موزه گرمابه پهنه سمنان
در بخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است اشیاء مختلف مردم شناسی از جمله زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار دارد. پس از آن وسایل و آلات روشنایی وجود دارد در ویترین دیگر ابزار و وسایل اعتقادی و پیشگویی مثل رمل‌ مهره‌های شانس و… دیده می‌شود.

 

موزه گرمابه پهنه سمنان

در ویترین انتهایی، ابزار و آلات استعمال دخانیات مثل چپق، دسته چپق، سرچپق کیسه توتون و … دیده می‌شود.

فاصله تا مکانهای مهم شهر :

فرودگاه21 کیلومتر
ترمینال5/4 کیلومتر
ایستگاه راه آهن2/2 کیلومتر

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *