موزه مردم شناسی فردوس

موزه مردم شناسی فردوس

,

موزه مردم شناسی فردوس در دو بخش طراحی شده که در بخش اول، آداب و رسوم محلی و مشاغل مربوط به حمام، همچنین حرفه‌ های سنتی و قدیمی فردوس از جمله آهنگری، نمد مالی، حجامت و دلاکی و در بخش دوم، معماری و ساختار حمام به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین موزه، شامل بخش‌هایی مانند اتاق نشیمن‌خانه، مطبخ‌ خانه و نگارخانه می‌باشد.

موزه مردم شناسی فردوس

بنای موزه مردم شناسی فردوس :

این موزه در حمام خیروز دایر شده است که این حمام بنایی تاریخی مربوط به دوره صفوی است . این اثر تاریخی در فردوس، بین میدان صاحب‌ الزمان و میدان گلشن و در ضلع جنوبی آرامگاه امامزادگان محمد و ابراهیم واقع شده و در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است .

این حمام، به دلیل قرار داشتن در کنار مسجدی به نام خیروز (که در زلزله سال ۱۳۴۷ تخریب شد)، به این نام معروف شده‌ است. معماری این حمام، مانند حمام‌های سردشت و حمام کوشک فردوس، در سطح منطقه خاص است و نکته جالب توجه در ساخت آن، نوع طراحی است که آب قنات وارد بینه شده و سپس با عبور از طول آن از سمت دیگر به خارج می‌رود.

گرمخانه زنانه و مردانه،خزینه زنانه و مردانه،لخن زنانه و مردانه،هیزم دان،نمازخانه،حوض ها و مخزن آب،گربه رو،فضاهای دوش زنانه و مردانه،و پایاب را از جمله بخشهای حمام خیروز تشکیل می دهند که در گذشته این بخشها مورد استفاده مردم قرار می گرفت .

تبدیل به موزه :

در ۲۱ بهمن ۱۳۹۱، پس از اتمام مرمت این اثر تاریخی در این مکان موزه افتتاح شد. این موزه، دارای ۱۲۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۵۰۰ متر مربع محوطه‌سازی بوده و شامل دو بخش موزه حمام تاریخی و مشاغل سنتی و صنایع دستی می‌باشد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *