موزه مردان نمکی زنجان

موزه مردان نمکی زنجان ( عمارت ذوالفقاری )

, , ,

موزه مردان نمکی و باستان شناسی زنجان در عمارت ذوالفقاری زنجان واقع شده است .

موزه مردان نمکی زنجان

درباره عمارت ذوالفقاری :

این عمارت متعلق به دوران قاجار می باشد که از نمای بیرونی آن نیز می‌توان شاخصه هایی از معماری آن دوران از جمله آجرکاری‌ ها و طرح‌ های هندسی موجود را مشاهده کرد .

 

 تاریخ افتتاح موزه :

در سال ۱۳۸۶ اجساد مومیایی شده به طور موقت به این موزه انتقال یافتند و یک سال بعد از آن این موزه به صورت رسمی، به عنوان اولین موزه باستان شناسی استان زنجان تاسیس شد.

 

محل و نحوه کشف مردان نمکی :

این اجساد در دل یک معدن نمک در منطقه چهرآباد استان زنجان و در یک کیلومتری روستای حمزه لو و ۷۵ کیلومتری شهر زنجان کشف شده اند .

کشف اولین جسد مردان نمکی در سال ۱۳۷۲ می باشد . تا همان سال ۱۳۷۲ ، بهره‌برداری از نمک این معدن به شکل دستی و سنتی توسط کارگران انجام می‌شد اما پس از آن، با ورود شرکتی جدید به این موضوع، قرار شد که کار بهره‌برداری با ابزارآلات مکانیکی ادامه یابد. اما در همان روزهای  اول، نیم تنه‌های انسانی و مو و ریش‌هایی از گذشته‌های دور در مقابل بولدزرهای این شرکت پدیدار شدند و رفته رفته توجه باستان شناسان به این منطقه بیشتر شد .

موزه مردان نمکی زنجان موزه مردان نمکی زنجان موزه مردان نمکی زنجان

مشخصات مردان مومیایی و مردان نمکی :

مردان نمکی یافت شده در این موزه به دوران هخامنشیان و ساسانیان تعلق دارند.

مومیایی شماره یک که به او لقب مرد چکمه پوش را داده‌اند، ظاهرا از ثروتمندان و اشراف دوران خود بوده است. زیرا همراه  خود لباس‌ها و اجناسی مزین به طلا، نقره و سایر زیورآلات را دارد.

مومیایی دوم ، با نام مرد میانسال که گفته می‌شود به خاطر ریزش سقف تونل از دنیا رفته، مقداری پارچه، میخ، طناب و سبد در دست داشته است.

مومیایی سوم، به خاطر جسدش که تکه تکه شده است، لقب مرد چند تکه را دارد.

مومیایی چهارم، نامش مرد کامل است. پسری ۱۶ ساله با قدی ۱۷۰ سانتی متری که کامل‌ترین جسد کشف شده است. از شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد که این جوان با موهای خرمایی رنگ خودش را می‌توان خوش‌چهره‌ترین مرد نمکی این غار نیز دانست. مومیایی پنجم، فقط یک سر به یادگار مانده و متاسفانه تنش در زیر سنگ‌های بزرگ از بین رفته است.

مومیایی ششم را نیز مرد ساسانی نامیده‌اند. مردی که به دوران ساسانیان تعلق دارد.

 

فرودگاه17 کیلومتر
راه آهن2/5 کیلومتر
ترمینال2/8 کیلومتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *