موزه تاریخی بروجرد

موزه تاریخی بروجرد

,

موزه تاریخی بروجرد یا موزه مردم شناسی بروجرد  که در خانه تاریخی حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی تاسیس شده است .

قدمت این بنا به دوران قاجار می رسد .

موزه تاریخی بروجرد

آدرس و شماره تلفن :

لرستان – بروجرد – بروجرد – خیابان صفا – کوچه هلال احمر
066-42614088

در موزه تاریخی بروجرد چه چیزهایی وجود دارد ؟

 موزه تاریخی بروجرد موزه تاریخی بروجرد موزه تاریخی بروجرد

صنایع دستی شامل سماورها، تنگ ها ، سينی ها، قوری ها ، قابهاي استکان و ليوان ، آفتابه لگن ، منقلدان ، شيرينی خوری، ميوه خوری، گلدان، چراغهای گردسوز و زنبوری و … که جنس آنها از مس و برنج و ورشو مي باشد که تعداد زيادی از آنها به دست هنرمندان مشهور و توانای بروجرد قلمکاری شده است .

همچنين تعدادی لباس محلی ، يک چادر عروس که مربوط به دوره قاجاريه است ، چندين صندلی دست ساز ساخت بروجرد ، چندين عکس که مربوط به بيش از 80 سال پيش است و عکس هايی از شهر بروجرد و نحوه پوشش آنها در سال 1332 قمری ، اسناد خطی مالکيت وعقد نامه ازدواج، کفگيرهای چلنگری ، 3 درب چوبی زيبای قديمی ، شمشير ، ساطور ، نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاريه که توسط روسها تهيه شده است، چندين کتاب خطی و چاپی که شامل مفاتيح، رساله، 60 پاره قرآن، کتاب شعر حماسی حمله حيدری، ترجمه قرآن، چراغ هاي قديمي صندوقچه ها (يخدان) سکه و زيور آلات شامل )گردنبندهای نقره و سنگی، دستبند، پابند، انگشتر، گل کيف، پيشاني بند و…) قفل های فولادی دست ساز قديمی، سفال های و خمره ها که جهت ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شده است و …

 

درباره بنا :

موزه تاریخی بروجرد

همانطور که در بالا اشاره شد این موزه در محل خانه تاریخی حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی تاسیس شده است و در این خانه می توان درون گرايی و احترام به حريم خانواده که از خصوصيات منحصر به فرد معماری اصيل ايرانی است را مشاهده کرد.

برای رفتن به داخل بنا با عبور از دالانی به حياط زیبای آن می رسيم. دورتادور حياط به غیر از نماي بخش اصلی به فرم طاقنما همراه با تزئينات متنوع آجرکاری و کاشی معقلی شکل گرفته است.

بنا شامل سه طبقه ساختمان، حياط اندرونی و دارای ورودی حياط است که تمامی طبقات به صورت قرينه می باشد که با استفاده از عناصر پنج دری، ارسی و درب و پنجره های ساده از يکديگر متمايز می شود .

طبقه همکف دارای دو شبستان در طرفين است که در کنار هرکدام دو فضای بلندی با عرض کم وجود داشته و در نهايت فضای شاه نشين مانند در مرکز آن شکل گرفته است. وجود اين فضای شاه نشين در دوبخش به صورت اندرونی و بيرونی عينا در دو طبقه فوقانی ديگر و با اندکی تغييرات تکرار شده است با اين تفاوت که پلکانهايی در دو سمت که به راه رو و راه پله های داخلی منتهی می شود(که در قديم به صورت چايخانه بوده است) فضاهای مرکزی شاه نشين را از اطاق جانبی جدا کرده است .

اطاقهاي کناری در طبقه اول دارای ارسی های مزين به شيشه های ريز رنگی است. اما زيباترين بخش اين بنای تاريخی فضاي مرکزی شاه نشين طبقه اول است که قسمتهای اندرونی و بيرونی آن نيز با ارسی هايي سه لنگه از هم جدا شده اند. و در قسمت جلويی پنج دری با شيشه های رنگی که در قسمت بالا طرحی از خورشيد است وجود دارد.

تزئينات نقاشی با طرح هايی متنوع بر روی ديواره شومينه، سقف های گچی وسقف قاب کاری چوبي اجرا گرديده که در قسمتي از نقاشی که بر روي شومينه يکي از اطاقها اجرا گرديده تاريخ شوال 1304 قمری ديده می شود که توسط استاد نعمت ا… نقاش، (نقاش معروف بروجردی) در حدود 3 سال مصور شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *