موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

, ,

اشیای موجود در موزه باستان‌ شناسی شهرکرد  را به سه دسته اشیای پیش از تاریخ ، دوران تاریخی و دوران اسلامی تقسیم کرده اند و در سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه و شاه نشین حمام بزرگ در معرض نمایش قرار داده اند.

 

آدرس: چهارمحال و بختیاری- شهرکرد– خیابان ولیعصر شمالی- موزه باستان شناسی شهرکرد (حمام پرهیزگار)

موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

 

  • اشیا پیش از تاریخ

این آثار خود به ابزار سنگی و سفالی دسته بندی می شوند. ابزار سنگی که قدیمیترینشان در دوران نو سنگی ساخته شده و به هزاره هفتم یا هشتم پیش از میلاد مربوط می شود در منطقه لردگان و گندمان کشف شده است. از جمله این آثار می توان به تیغه های کوچک سنگی با لبه صاف، تیغه های بزرگ دندانه دار اره ای و نیز تیغه هایی از جنس سنگ شیشه (ابسیدین) به رنگ های سیاه و سبز تیره و قطعات سنگی دیگر از جمله دسته هاون اشاره کرد. از جمله اشیا سفالی پیکرک های گلی مانند حیوانی شبیه گراز با قدمت ۹۰۰۰ سال و کاسه های و ظروف به دست آمده از گورگای تپه شهرک می باشند.

  • آثار دوران تاریخی

این آثار نیز سفالی و فلزی هستند اما تنوع آن ها بسیار زیاد است. آثار فلزی دوران تاریخی در شاه نشین موزه باستان شناسی شهرکرد به نمایش گذاشته شده اند. کاسه کوچک مفرغی مکشوفه از خان میرزای لردگان متعلق به هزاره دوم ق. م از قدیمی ترین آثار این مجموعه است.

  • آثار دوران اسلامی

این آثار در ضلع غربی، گرمخانه و میان در موزه باستان شناسی شهرکرد قرار گرفته اند. در میان آن ها انواع ظروف سفالی، مهر و سکه و قالیچه به چشم می خورد.

 موزه باستان‌ شناسی شهرکرد موزه باستان‌ شناسی شهرکرد موزه باستان‌ شناسی شهرکرد موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

ساختمان موزه باستان‌ شناسی شهرکرد :

ساختمان این موزه در واقع زمانی گرمابه پرهیزگار بوده است. گرمابه در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی بر زمینی که متعلق به حاج حسین پرهیزگار بود ساخته شد. در ساخت آن خانم سلطان آزاده و حاج ابولقاسم آزاده چالشتری کمک های مالی زیادی کردند و در سال ۱۳۳۴ آن را وقف عام نمودند. زیربنای حمام ۶۲۰ متر مربع است و دارای دو حمام کوچک و بزرگ است.

می توان حمام پرهیزگار را یکی از آخرین ساختمان هایی دانست که در عصر حاضر با چنین ویژگی های معماری و هدفی ساخته شده است. حمام بزرگ در جبهه جنوبی و حمام کوچک متصل به آن و در ضلع شمالی قرار دارد . حمام بزرگ از هشتی، راهرو، سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه و شاه نشین تشکیل شده و حمام کوچک شامل سربینه، راهرو، گرمخانه و خزینه است. ستون های سنگی گرد با شیارهای قاشقی عمیق، کف پوشیده شده با کاشی سفید و فیروزه ای، حوض سنگی چند ضلعی در وسط و حوض های عمیقی در سه طرف آن با طاق نماهای سکوهای سنگی که کاربردشان رختکن بوده است از ویژگیهای معماری آن محسوب می شوند.

در سال ۱۳۷۶ طرح تبدیل حمام پرهیزکار به موزه باستان شناسی شهرکرد آغاز شد و در این عملیات الحاقاتی به سبک و سیاق معماری سنتی به آن افزوده شد و زیربنای آن به ۱۴۰۰ متر افزایش یافت، تا سر انجام در بهار سال ۱۳۸۲ کارهای آن به پایان رسید. در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ شمسی موزه باستان شناسی افتتاح برای عموم مردم به بهره برداری رسید.

موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *