معبد داش کسن

معبد داش کسن یا معبد اژدها بنایی صخره‌ایست در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه در استان زنجان .

معبد سنگی داش‌کسن مربوط به دور ی ایلخانیان است. در این بنا دو نقش برجسته ی اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر حجاری شده‌ است. این نقش‌ برجسته‌ها از معدود نقوش اژدها در ایران هستند و تأثیر فرهنگ شرق دور (مغولستان و چین) را در عصر ایلخانان به نمایش می گذارد.

برخی قدمت این معبد را به قبل از اسلام رسانده‌اند و معتقدند که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده‌ است .

شکل‌گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید. آثار به جای مانده در محل این احتمال را قوت می‌بخشد که ایلخان مغول ارغون پیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت این معبد نموده‌ اند .

آثار زیادی از شکل نخست این معبد باقی نمانده و تنها سنگ‌های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده می‌شود. بسیاری از سنگ ها در اتاقک‌های شیشه ای مسقف در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده‌ است. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی ۱۰۰ متر در ۵۰ متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده‌ است.

 

درباره ی نام این معبد :

داش‌کَسَن در زبان ترکی به معنای سنگ تراش است. همچنین گاه این اثر با نام معبد اژدها شناخته می‌شود.

 

ثبت معبد داش کسن در آثار ملی :

این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۲۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

معبد داش کسن معبد داش کسن معبد داش کسن معبد داش کسن

فاصله تا شهرهای بزرگ و مراکز استان :

زنجان35 کیلومتر
تبریز274 کیلومتر
تهران350 کیلومتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *