مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماری ایران باستان است . بنای اولیه آن در زمان ساسانیان برای آتشکده ساخته شد ولی بعد از اسلام در دوره ایلخانی و تیموری به صورت مسجد تکمیل شده است .

۹۸۰۰ مترمربع زیربنای مسجد می باشد . طول مسجد ۱۰۴ متر و عرض آن ۹۹ مترمربع است. این مسجد ۷ ورودی دارد .

مسجد جامع یزد مسجد جامع یزد مسجد جامع یزد

بخش های مختلف مسجد جامع یزد :

این مسجد شامل بخش های مختلفی مانند ایوان اصلی، چند شبستان، کریاس، قنات، چاه آب، کتاب خانه و گنبدخانه است که در طراحی و ساخت هرکدام دقت زیادی شده است.

مهم ترین قسمت این مسجد مناره های آن است که حدودا ۵۲ متر ارتفاع دارند . در ادامه توضیح مختصری از هرکدام از بخش ها  می پردازیم:
فضای جلوخان 
این فضا شامل حوضی هشت ضلعی در مقابل سر در و ستون مرمری است که روی آن ها نقوش حیوانات و گیاهان کنده کاری شده است و دو بیت شعر با خط نسخ نوشته شده، اما به دلیل شکستگی ستون ها اشعار به طور کامل خوانا نیستند.
سر در شرقی
سردر اصلی و بزرگ مسجد جامع با ارتفاع ۲۴ متر و طاق نماهایی کم عرض در دو طرف و دو مناره بلند که هنگام ورود توجه همه را جلب می کند. این سردر یک بار فرو ریخته اما بعد ها مورد مرمت قرار گرفته و شکل امروزی به خود گرفته است.
مناره ها
بلند ترین مناره ها که مربوط به این مسجد است، هردوی آن ها دارای راه پله هستند و روی مناره ها با کاشی کاری کتیبه هایی به خط کوفی نوشته شده است. مناره ها نیز فرو ریخته بودند که سالها بعد مورد مرمت قرار گرفته اند.

کریاس
بعد از ورود به مسجد، وارد فضای چهارگوش کریاس خواهید شد که سقف گنبدی خاصی دارد و با آجر ساخته شده و لوح های سنگی بر روی دیوارش نصب شده است که آن زمان این قسمت دهلیز نام داشته است.
محراب مسجد
یکی از دیدنی ترین های مسجد جامع، محراب آن است که دارای تزییناتی مثل گچ کاری و مقرنس است و از کاشی های معرق کاری ساخته شده و شامل طرح های گل و بوته و عبارت فسیکفیکهم الله و هو سمیع العلیم است.
صحن داخلی
صحن داخلی مسجد نیز به شکل مستطیل برای اقامه نماز است و شامل محرابی با کاشی های آبی رنگ است که نام های الله، محمد، علی، حسن و حسین روی آن دیده می شود.
شبستان غربی و موزه مسجد جامع یزد
شبستان نیز مستطیل شکل است و دارای پنجره های شبکه دار و کاشی کاری های زیبا در قسمت بالا است. از سال ۱۳۹۳ این شبستان به عنوان محل دائمی گنجینه و موزه مسجد جامع یزد به کار می رود که در آن اشیای بلا استفاده مسجد جامع یزد نگهداری می شوند، به طوری که در این موزه حدودا ۳۵۰ شی تاریخی از دوره ایلخانیان و دوره های بعد نگهداری می شود، مانند در چوبی مسجد جامع یزد، پرده کعبه، سماور قدیمی، ساعت، کاشی کاری های زیبای مسجد، منبر سنگی

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این بنا در تاریخ 31 تیر ماه 1313 به شماره ثبت 206 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است .

فاصله تا :

فاصله تا برج و میدان ساعت : در چند قدمی
فاصله تا مقبره سید رکن الدین : ۱۷۰ متر
فاصله تا موزه آب : ۱.۱ کیلومتر
فاصله تا میدان امیر چخماق : ۱.۱ کیلومتر
فاصله تا خانه لاری ها : ۱.۱ کیلومتر
فاصله تا باغ دولت آباد : ۲.۷ کیلومتر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *