عمارت باغ سپهدار قزوین

عمارت باغ سپهدار قزوین (موزه کشاورزی)

, , ,

عمارت باغ سپهدار  بنایی دو طبقه است که در خیابان فلسطین غربی شهر قزوین، محوطه باغ تاریخی هزار جریب، قرار دارد و در دوره قاجار ساخته شده‌ است و هم اکنون موزه کشاورزی قزوین نیز در داخل آن است .

عمارت باغ سپهدار قزوین

عمارت باغ سپهدار قزوین

تاریخچه :

عمارت باغ سپهدار قزوین ، منسوب به محمدولی خان تنکابنی ملقب به سپهدار اعظم، از شخصیت های معروف دوره قاجاریه است . این بنا از کاخ چهلستون و مهمانخانه بزرگ قزوین الهام گرفته شده و  بنا شده‌ است.

تاریخ احداث آن را می‌توان به سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری نسبت داد.

عمارت در جنگ جهانی اول مورد استفاده نظامیان روس و انگلیس قرار گرفت و چون محمد ولی خان تنکابنی به دولت بدهکاری مالیاتی پیدا کرد، این بنا مانند دیگر املاک ایشان به تصرف دولت درآمد. بنا به سبب عدم رسیدگی دچار آسیب شد تا اینکه در سال ۱۳۳۵ مرمت شد .

 

معماری عمارت باغ سپهدار قزوین :

نمای ضلع شمالی این بنا رو به سمت خیابان فلسطین است. این عمارت شبیه کوشک ساخته شده و ایوانی به صورت غلام گردشی دور آن قرار دارد.

درطبقه همکف این عمارت، یک راهرو یا سالن مرکزی و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته‌ است. ضلع شرقی وغربی این بنا دارای هفت ستون ودوستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی وجنوبی آن پنج ستون وجود دارد. همچنین کف عمارت اندکی بالاتر از کف حیاط قرارگرفته‌ است.

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این اثر در سوم اسفند 1377 به شماره ثبت 2227 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است .

 

موزه کشاورزی قزوین :

این عمارت بعد از بازسازی و ثبت در فهرست آثار ملی ایران در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت و  اکنون نیز به صورت موزه کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است .

در موزه کشاورزی قزوین ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی از جمله سم پاشی، گاوآهن، خرمن کوب، ترازو، حوزهای سنگی جهت آبش خور چهار پایان در باغستان‌های سنتی، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در فضای تاریخی و زیبا در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است .

فاصله تا اماکن دیگر :

فرودگاه12 کیلومتر
راه آهن7/1 کیلومتر
ترمینال5/2 کیلومتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *