عمارت امیریه بوشهر

عمارت امیریه بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی این شهر است .

 

آدرس :

بوشهر ، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس، محله کوتی

عمارت امیریه بوشهر

قدمت :

این بنا در سال 1278 هجری شمسی به همت احمد خان دریابیگی حکمران کل بنادر و جزایر خلیج فارس احداث شد .

این عمارت، دارالحکومه بوشهر بوده که بعد از تخریب بنای «چهاربرج» که امروزه اداره گمرک بوشهر در آنجا مستقر است، زمین آن از تاجر بوشهری به نام جمشیدیان خریداری شده و تا سال 1280 هجری شمسی تکمیل شده است .

برخی به اشتباه ساخت عمارت امیریه را به سید حسین بلدیه شهردار بوشهر در زمان رضاشاه شهردار مرتبط می دانند د ر حالی که  این عمارت ۲۵ سال قبل از پادشاهی رضاشاه به پایان رسیده‌ است و  در این مورد گفته شده که عمارت امیریه در اوایل حکومت رضاشاه به عنوان ساختمان بلدیه (شهرداری) مورد استفاده قرار گرفته است و شهردار وقت بوشهر سید حسین سیادت که به سید حسین بلدیه مشهور شده، در آن انجام وظیفه می‌کرد.

معماری عمارت امیریه بوشهر :

عمده مصالح تشکیل دهنده این بنا سنگ‌های مرجانی ، گچ و چوب ساج می‌ باشد که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دلیل نزدیکی به دریا و موریانه ابتدا اطراف ستونها را با بند کمال (کنبال) که از الیاف درخت نارگیل درست می‌شود می‌پیچانده‌اند و سپس روی پوست مزبور با گچ تزئین داده‌اند.»

این بنا از دو طبقه تشکیل شده‌ است.

در جلو ساختمان ایوانی بزرگ وجود دارد که دارای دو درگاه ورودی است و در طبقه بالا بالکنی با جنس چوب است. وسط دو درگاه ورودی از داخل ساختمان اتاق بزرگ در دو طبقه درست شده‌ است که احتمالاً برای پذیرایی یا کنفرانس بوده و دارای چشم‌اندازی زیبا به بیرون و منظره دریا می‌باشد.

ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق‌ ها دورتادور واقع شده‌اند که در هر طبقه ده اتاق وجود دارد. در گوشه شرقی راه پله‌ای برای رفتن به پشت بام ساخته شده‌ است.

جنس درها و پنجره‌ها از چوب ساج بوده و حفاظ آن‌ها در جلو می‌باشد. درها دو لنگه و دارای نقش و نگار هستند. ورودی عمارت دارای چشم‌اندازی بسیار زیباست و پوشش سقف از چوب صندل یا چندل است (نوعی چوب مخصوص که از هندوستان و مومباسا می‌آوردند). ستونهای جلو ساختمان نیز از جنس چوب ساج است.

چوب‌های کنده کاری به کار رفته در طارمه و نقوش در و پنجره‌ها، گچبری سردرها، کنده کاری و گوه‌های برنجی به کار رفته در درگاه ورودی از عوامل تزیینی بنا هستند.

 

این بنا توسط شهرداری بوشهر در سال ۱۳۷۸ مرمت و تعمیر شده‌ است.

کاربری فعلی: 

در حال حاضر ساختمان شورای شهر است و امکان بازدید فراهم نیست .

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این اثر در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *