شاه گلی تبریز

شاه گلی تبریز تفرجگاهی در جنوب شرقی تبریز و یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های داخل شهری کشور است .

شاه گلی تبریز

تاریخچه :

این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و تا قبل از صفویان  منبع ذخیره ی آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز بوده است .

 در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌های موجود در محوطه ی داخلی دریاچه ی فعلی خالی شده و دیواره‌ای سنگی به دور آن کشیده شد.  

در دوران قاجار در اطراف استخر شاه‌گلی خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث شد و در جوار این معابر، درختان درخت تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد. 

شاه‌گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود. سید باقر کاظمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در محوطه ی این گردشگاه به انجام رسانید. در مرکز استخر شاه گلی، عمارت کلاه‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به کاخ شاه گلی مشهور است. این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که در سال ۱۳۴۶ تخریب گشت و با همت شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان زیبا و مقاوم داد.

 

شاه گلی یا ائل گلی ؟

نام اینمکان تا قبل از انقلاب سال 1357 شاه گلی بود که بعد از آن به ائل گلی تغییر نام یافت ولی این نام هرگز بین مردم جا نیافتاد و مردم همچنان به آن شاه گلی میگویند .

شهرداری و مسوولین به دلیل بودن نام شاه اسم آن را عوض کردند و چون تصور میکردند شاه گلی یعنی دریاچه شاه اسمش را به ائل گلی یعنی دریاچه ملت تغییر دادند ولی طبق نظر بسیاری از تاریخ دانان و تبریز شناسان از جمله آقای خاماچی عضو اسبق شورای شهر تبریز شاه در شاه گلی به معنی بزرگ و شاه گلی به معنی استخر و دریاچه بزرگ بود .

 

استخر وسط شاه گلی :

دریاچه ی شاه گلی با ۵٫۵ هکتار وسعت، گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد.

از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ شاه‌گلی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه‌فرنگی را به‌صورت یک شبه‌ جزیره درآورده‌ است .

کاخ وسط شاه گلی تبریز

مردم روزانه دورتادور این دریاچه را پیاده روی میکنند و در اکثر مواقع سال این پارک شلوغ است .

در زمستان روی آب یخ میبندد و جلوه زیبایی به دریاچه میدهد .

قایقرانی هم داخل آب هست و قایق های پدالی و گازی از تفریحات مردم داخل آب است .

همچنین مردم بعد از عید نوروز ماهی های خود را داخل این دریاچه می اندازند و ماهی ها هم در این آب رشد خوبی میکنند و بزرگ می شوند .

ماهی های شاه گلی

شهربازی :

از دیرباز در این محل و کنار استخر شهربازی وجود داشت که جزو نوستالژی های تبریز و خاطات کودکی تبریزی ها بود و مردم آنجا به تفریح و خوشی میپرداختند ولی با توجه به ثبت ملی شاه گلی و تلاش برای ثبت جهانی یکی از موانع ثبت جهانی بودن شهربازی در این مکان بود که در سال 1402 این شهربازی با تمام خاطراتش برچیده شد و تصمیم بر آن شد به مکان دیگری انتقال یابد .

شهربازی شاه گلی تبریز

امکانات و تفریحات شاه گلی تبریز :

پارکینگ

اطراف این پارک بسیار بزرگ چندین پارکینگ بسیار بزرگ با امکان پارک چندین هزار خودرو وجود دارد ولی گاها این مکان انقدر شلوغ است که این تعداد پارکینگ هم به سختی جوابگو می باشد .

پارکینگ شاه گلی تبریز

سرویس بهداشتی 

سرویس بهداشتی در جای جای پارک و نقاط مختلف ایجاد شده است و با رسیدگی که به آنها می شود معمولا همیشه تمیز هستند .

سرویس بهداشتی شاه گلی تبریز

آبشارهای مصنوعی 

به دلیل ارتفاع زیاد قسمتهای پارک آبشارهای مصنوعی زیبایی ایجاد شده است و آب آنها از بالا به سمت دریاچه اصلی سرازیر می شود .

آبشار شاهگلی

المان های زیبا

المان ها و مجسمه های زیبای بسیاری در این پارک وجود دارد که محلی برای عکس گرفتن میهمان ها می باشد .

المان معرفی شاه گلی تبریز مجسمه مرد عکاس شاه گلی تبریز المان شاه گلی تبریز

غذاخوری و کافی شاپ و سوپر مارکت

در خود پارک و اطراف آن پر است از غذاخوری و کافی شاپ و سوپرمارکت و بوفه ها و هر نوع خوردنی بخواهید در این پارک وجود دارد .

مغازه های اطراف شاه گلی تبریز

پیاده راه ها 

علاوه بر دور دریاچه در قسمتهای مختلف پارک مکانهای بسیار مناسبی برای پیاده روی تعبیه شده است و بهترین مکان برای کسانی است که میخواهند پیاده روی کنند .

دستگاه های ورزشی

دستگاه های ورزشی در جای جای پارک قرار دارد و مکان خوبی برای کسانی هست که میخواهند ورزش کنند .

قایق سواری

همانگونه که در بالاتر هم اشاره شد قایق رانی از دیگر تفریحات این پارک بسیار زیبا است .

قایق سواریپارک شاه گلی تبریز

فاصله تا مکانهای مهم :

فرودگاه25/6 کیلومتر
ترمینال11/5 کیلومتر
راه آهن21/8 کیلومتر
بازار13 کیلومتر

در زیر ویدئویی کوتاه از قسمت دریاچه و عمارت کلاه فرنگی این پارک را میبینید :


هرکسی از این پارک دیدن کند قطعا آن را بهترین پارک ایران و یا لااقل جزو سه پارک زیبای ایران نام خواهد برد . اگر این مکان را ندیده اید توصیه میکنیم حتما به آنجا سر بزنید و اگر به شاه گلی رفته اید برای ما از این مکان بنویسید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *