حمام بلور قزوین

حمام بلور قزوین  با مساحتی حدود ۱۲۰۰ متر مربع در محله آخوند یکی از محله‌های تاریخی شهر قزوین قرار دارد .

حمام بلور قزوین

تاریخچه :

تا به حال هیچ نام و نشان و مستنداتی از بانی و سازنده آن و تاریخ دقیق ساخت آن پیدا نشده ولی برخی مستندات نشان میدهد قسمت هایی از این بنا برای دوره صفوی ساخته شده است و قسمت هایی برای دوره قاجاریه است که در این دوره بازسازی شده است .

معماری :

فضاهای حمام در زیرزمین قرار گرفته است که با پایین آمدن از ۱۳ پله به داخل سربینه وصل می‌شود و برخی تاق‌ها و گنبدهای آن نیز از پشت بام حدود ۶۰ تا ۱۹۰ سانتی‌متر از سطح معبر کناری بالاتر است.

ورودی به بخش گرمخانه حمام در امتداد کانال پاشویه حوض قرار دارد . پس از عبور از راهرو با کمی انحراف به چپ وارد فضای گرمخانه می‌شویم.

زیباترین بخش حمام، بخش گرمایشی حمام (طبقه جهنم) است که در کف گرمخانه واقع شده و اصطلاحاً به آن گربه رو می‌گویند. این قسمت چیزی مثل سیستم‌های گرمایش از کف امروزی است و نشان از هنر و دانش معماری آن دوران دارد.

دیگر قسمت‌های حمام شامل: خزانه آب گرم، چال حوض یا استخر آب سرد، نظافتخانه، اعیانی، آتشخانه و سرویس بهداشتی می‌باشد

 

در قسمت زیر گنبد سربینه حمام چهار لایه نقاشی بر روی لایه‌ای از آهک وجود دارد. نقاشی‌های گل و طبیعت مربوط به دوره صفوی و تمثال‌های انسان مربوط به دوره قاجاری است. این نقاشی‌ها هنگام عملیات مرمت در زیر کاشی‌هایی که در دوران معاصر بر روی دیوارهای حمام نصب شده بود، پبدا شده‌اند.

 

این حمام تا اواخر دهه ۷۰ شمسی مشغول به کار بوده‌ است.

 

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

حمام بلور قزوین به شماره ۳۹۶۸ در دهم مهر 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *