باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس و برج تاریخی آن یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی در حدود ۵۵۴۰۲ متر مربع می باشد .

 

چشمه بلقیس کجا قرار دارد ؟

این باغ در ۴ کیلومتری جنوب شرق شهر چرام و در مسیر جاده چرام-گچساران قرار دارد .

 

قدمت :

این باغ تا بیشاز سال ۱۳۲۳ یک بیشه‌زار با درختان بید و ون بود و در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل کنونی آن توسط اسکندر خان چرامی مالک جدیدش آغاز شد و در سال ۱۳۳۶ به پایان رسید.  . برای احداث باغ، ابتدا درختان بید و علف‌ها و بوته های هرز ریشه‌کن شدند و سپس آب چشمه‌های موجود در باغ با لوله‌گذاری هدایت شد و جویبارها ساخته شدند. بعد از آن باغ سنگ‌فرش شد و کلکسیونی از درختان زینتی به روش‌های مختلف تهیه و در باغ کاشته شد. این درختان زینتی وقتی بزرگ شدند چهره باغ را دگرگون کردند و فضا و تصویری رویایی و زیبا را در باغ به وجود آوردند. وسط باغ گودالی قرار داشت که از آن برای ساختن حوض باغ استفاده شد. در حین حفر گودال برای ساخت حوض، بقایایی از حوض قدیمی نیز پیدا شد و مشخص شد که در قدیم نیز در همان جای باغ حوضی وجود داشته که با گذر زمان از بین رفته است.

این باغ در سال ۱۳۹۳ مرمت و نوسازی شد.

در نوسازی جدید، آبشارهای مصنوعی به کار گرفته شدند و پل‌های شیشه‌ای بسیار زیبا در باغ تعبیه شد. همچنین سکوهای جدیدی برای اسکان بیشتر مسافران و گردشگران و برای حضور خانوادگی، به فضای باغ اضافه شد. در کنار باغ الاچیق‌هایی ساخته و اضافه شد .

باغ چشمه بلقیس

در مرکز باغ حوض مرکزی دایره‌ای شکلی وجود دارد که شعاع آن ۱۰ متر است و عمقی ۵/۱ متری دارد. این حوض دارای دو ورودی و یک خروجی است. در مرکز این حوض بزرگ، دایره‌ای کوچک قرار دارد که در آن چند درخت کاشته شده است .

باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس

 

در این باغ درختان میوه شامل گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج و نخل و… نیز در کنار درختان تزئینی وجود دارند .

باغ چشمه بلقیس

 

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *