آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی شاعر و عارف یکی از آثار تاریخی و از نمادهای خوی می باشد و سالانه گردشگران زیادی از این مکان دیدن می کنند .

آرامگاه شمس تبریزی

 

آدرس : استان آذربایجان غربی ، خوی ، محله امامزاده، بلوار شمس تبریزی (نمایش روی گوگل مپ)

 

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این بنا در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ با شماره ثبت ۹۶۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت .

 

معماری مناره :

مناره شمس‌ تبریزی برج زیبایی است که در گذشته در وسط باغ مشجری در گوشه شمال‌غربی شهر خوی قرار داشت و امروزه در میان ساخت‌وسازهای جدید شهری، در محله شمس‌ تبریزی شهر خوی قرار گرفته است. مناره فوق قطر ۳٫۴۰ متری  و ارتفاع  ۱۵ متری در فاصله ۱۰ متری از مقبره قرار دارد.

سبک معماری مناره شمس تبریزی بسیار به بناهای دوره سلجوقی نزدیک است که در بردسیر کرمان وجود دارد و به «میل قاوردی» معروف است.

ساختمان مناره، برجی استوانه‌ای شکل است و از آنجا که تاکنون مطالعات لازم انجام نشده، هیچ‌گونه نشان و اثری از بقایای ساختمان به دست نیامده که به احتمال قوی این اثر در رابطه با آن‌ها ساخته شده است. مناره به‌ صورت مجوف بوده و پلکان مارپیچی از ورودی مناره که در قسمت پایین آن قرار دارد، به انتهای مناره و به قسمت موذن آن منتهی می‌شود که رو به قبله دارد.

زیربنا و حدود ۵۰ سانتی‌متر از پایین بنا با سنگ ساخته شده است؛ هرچند مقداری از پی آن به‌ خاطر رسوبات سیل و غیره زیر خاک قرار دارد. از این قسمت به بعد، از آجر استفاده کرده‌ که در وسط آجرها، کله‌های قوچ گذاشته شده‌اند.

این مناره از نظر فرم به سه بخش تقسیم شده، قسمت پایینی و انتهای آن که کوچک‌تر از بخش میانی است، به‌صورت ساده هستند و قسمت میانی مزین به شاخ قوچ وحشی است.

از خصوصیات ویژه این بنا نصب شاخ‌های قوچ وحشی روی بدنه خارجی مناره است که همراه با جمجمه حیوان به‌عنوان تزیین در مناره نصب شده و در آجر‏کاری و فرم آن هیچ‌گونه تزییناتی به کار نرفته است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *