کاخ شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت ساختمانی است که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره ی بلدیه رشت ، در ضلع غربی میدان شهرداری ساخته شد .

این بنا با الهام گرفتن از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

امروزه با تقسیم شهر رشت به ۵ منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت محسوب می‌شود. ساختمان شهرداری رشت در مرکزی‌ترین نقطه ی رشت و در مجموعه میدان شهرداری، منطقه ۱ این شهر قرار گرفته است .

کاخ شهرداری رشت دارای یک برج ساعت است که هر ساعت گذشت زمان را به مردم اطلاع می‌دهد .

کاخ شهرداری رشت

پیشینه بنا :

در پاییز سال ۱۳۰۲ کلنگ این ساختمان به زمین زده شد و در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ ساختمان تکمیل شده به وسیلهٔ آرتم سرداراف که مهندس بلدیهٔ رشت بود تحویل داده شد و افتتاح گردید.

کاخ بلدیهٔ رشت (شهرداری رشت) روز چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۰۵ به مناسبت تاجگذاری پهلوی اول افتتاح شد و در سال ۱۳۰۸ با آگهی کردن در روزنامه‌ها برای طرح جاگذاری ساعت روی ساختمان دیده‌بانی شهرداری رشت اقدام گردید.

 

بازسازی :

در زلزله ۱۳۶۹ این ساختمان آسیب دید و توسط روبرت واهانیان بازسازی شد .

 

مقبرهٔ ابوجعفر :

زمین ساختمان بلدیه تپه بود. روی این تپه هم یک بقعه به نام آقاسیدابوجعفر قرار دادشت که در حیاط عمارت شهرداری مقبرهٔ استاد ابوجعفر ساخته شد.

 

تبدیل به موزه :

قرار است این کاخ  تبدیل به موزه بلدیه و مرکز اسناد شهرداری رشت شود و به محض ساخته شدن محل جدید شهرداری رشت این اتفاق خواهد افتاد .

 

فاصله تا اماکن مهم شهر :

فرودگاه7/2 کیلومتر
ترمینال7/7 کیلومتر
ایستگاه راه آهن12 کیلومتر

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *