پارک جنگلی آبیدر سنندج

پارک جنگلی آبیدر سنندج

, ,

پارک جنگلی آبیدر سنندج  در میان کوه‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی شهر سنندج می باشد .

 

آدرس: استان کردستان، شهر سنندج، کمربندی آبیدر، انتهای خیابان آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

 

کوه آبیدر :

آبیدر کوهی با ارتفاع ۲٬۵۵۰ متر از سطح دریا است که در رشته کوه زاگرس در غرب ایران قرار دارد. کوه آبیدر مشرف به شهر سنندج است و تعداد زیادی چشمه و تفرجگاه دارد .

در واقع آبیدر از دو کوه به نامهای آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده‌است. ارتفاع آبیدر بزرگ ۲۵۵۰ متر از سطح دریا است، در حالی که ارتفاع آبیدر کوچک در حدود ۲۳۵۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

 

نام آبیدر :

آبیدر یا به کردی ئاویه‌ر به معنی مکان پر آب است و علت نام‌گذاری این کوه نیز به‌دلیل چشمه‌های زیرزمینی فراوان این منطقه است.

 

امکانات پارک جنگلی آبیدر سنندج :

این پارک جنگلی با درخت کاری و چمن کاری و امکانات رفاهی که به آن اضافه شده محل خوبی برای تفریح و استراحت مردم محلی و مسافران می باشد .

درختان زبان گنجشک، کاج سیاه، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای و اقاقیا از جمله درختان و پوشش گیاهی این پارک است .

کمی بالاتر در دامنه کوه آبیدر چای‌خانه، رستوران، سرویس بهداشتی، پارک کودک و اتاق نگهبانی قرار دارد. این محدوده بهترین محل برای استراحت و چادرزدن به‌همراه خانواده است.

همچنین آلاچیق هایی که در این پارک نصب شده اند و محل خوبی برای استراحت و اتراق می باشد .

پارک جنگلی آبیدر سنندج

این مجموعه بزرگ شامل  پارک امیریه، پارک امانیه، پارک کودک، چشمه کانی شفا، کانی بانتا، کانی ماماتکه، کوچک قرآن، چشمه خضر زنده (خیرزنه)، هفت آسیاب، پارک بان شلانه و جنگل گویزه کویر می باشد .

 

سینما روباز :

از دیگر امکانات جذاب پارک جنگلی آبیدر باید به سینمای روباز در پارک امیریه اشاره کرد. این سینما با پرده‌ای در ابعاد ۲۵ متر در ۱۲ متر، بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان محسوب می‌شود. پرده‌ سینما به‌گونه‌ای است که ۱۰ هزار نفر می‌توانند رو‌به‌روی آن قرار گیرند و هم‌زمان فیلم تماشا کنند. صدای این سینما از طریق موج اف‌ام رادیو در تمام نقاط پارک جنگلی قابل دریافت است. حوزه هنری کردستان، هر شب ساعت ۲۱ فیلمی را در این سینما اکران می‌کند. همچنین مسابقات مهم مانند مسابقات جام جهانی فوتبال بر پرده این سینما پخش شده است.

زیپ لاین :

از امکانات پارک آبیدر باید به زیپ‌لاین اشاره داشت . زیپ‌لاین از  تفریح‌های پر هیجان این پارک است که مسیری حدود ۳۲۰ متر دارد. سکوی مبدا زیپ‌لاین در پارک مشاهیر و سکوی مقصد آن پشت سینما روباز در پارک امیریه قرار دارد.

پل معلق :

پل معلق این پارک دارای طول ۳۲۰ متر و عرض ۱۲۰ سانتی‌متر است که از پایین دره آبیدر ۸۸ متر ارتفاع دارد.

 

زیپ‌لاین و پل معلق پارک در سوم خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی افتتاح شده است.

پارک جنگلی آبیدر سنندج

پارک جنگلی آبیدر سنندج

مجسمه یادبود :

در مجموعه آبیدر چند مجسمه با نقش‌های زیبا ساخته شده که زیبایی خاص به پارک داده است. در کنار پارک امیریه مجسمه‌ای جهت یادبود مقاومت مردم کردستان در جنگ ایران و عراق قرار دارد. این مجسمه پدری کرد را نشان می‌دهد که دو فرزند شهید خود را در آغوش کشیده است و رو به سوی شهر سنندج دارد. این مجسمه با ۳۰ تن وزن و ارتفاع ۱۵ متر به‌صورت پنج قطعه سه متری از جنس ورق فلزی ساخته شده است که روی پایه‌ای به ارتفاع هفت متر قرار دارد و بزرگ‌ترین مجسمه ایران به شمار می‌رود.

با اینکه ساخت این مجسمه در سال 1392 تمام شده است ولی بنا به دلایلی در آن زمان نصب نشد و در سوم خرداد ۱۴۰۰ نصب و رونمایی شد.

  پارک جنگلی آبیدر سنندج

پارک جنگلی آبیدر سنندج

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *