خانه و موزه پروفسور حسابی

موزه پروفسور حسابی در محل زندگی ایشان و در طبقه سه این بنا قرار دارد .

بنای ساختمان موزه در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است و زیربنایی حدود 4000 متر مربع دارد که بیشتر فضای ان باغ است . علاوه بر خود بنا که قدمت زیادی دارد و وسایل دکتر حسابی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، این مکان تا حدی نمایشگر نحوه ی زندگی دکتر حسابی نیز هست؛ از جمله، در این موزه می‌توان تغییراتی که حسابی در منزل داده تا زندگی برای همسر کم‌ بینایش آسان‌تر شود، یا نحوه ی استفاده دوباره ی وی از وسایل خراب را می توان دید.

 

طبقه اول این خانه برای سکونت در نظر گرفته شده، طبقه دوم آن کتابخانه و فضایی مختص مطالعه و طبقه سوم آن کارگاه و آزمایشگاه دکتر حسابی قرار گرفته بود .

خانه و موزه پروفسور حسابی

آدرس و راه های ارتباطی :

آدرس :

تهران ، تجریش، خیابان مقصود بیک (دربندی)، چهار راه حسابی، خیابان حسابی پلاک 47

تلفن :

06 20 20 22 (21 98+)
76 16 23 22 (21 98+)

فکس :
48 85 21 22 (21 98+)

ایمیل :
hessaby@hessaby.com

 

 

مالکیت خانه و زمان تبدیل به موزه :

این خانه از پدربزرگ به پدر و از پدر به دکتر حسابی رسیده بود، پس از فوت ایشان در سال ۱۳۷۱ ، به ایرج حسابی( فرزند دکتر حسابی) رسید و در حال حاضر ایشان مالک خانه می باشد . سال بعد از فوت دکتر حسابی یعنی در سال ۱۳۷۲ مقدمات تبدیل این خانه به موزه فراهم شد و در همین سال طبقه سوم خانه دکتر حسابی به موزه دکتر حسابی و طبقه دوم آن به فضایی برای فروش لوازم فرهنگی، کتب و مجسمه دکتر حسابی تبدیل شد.

 

مروری میکنیم به بخش های مختلف خانه پروفسور حسابی :

کتابخانه 
در این کتابخانه حدود ۲۷۳۰۰ جلد کتاب (جدای از مجلات، مقالات، جزوات و …) با موضوعات مختلفی از انواع کتابهای دینی، حیوان شناسی، گیاه شناسی، شیمی، بیوفیزیک و علوم مهندسی ، علوم اقتصادی، ستاره شناسی و کتب شعر و ادبیات وجود دارد.

کتابخانه موزه پروفسور حسابی
باغ 
باغ خانه دکتر حسابی پر از گیاهان کمیابی است که به لطف توجه و نگهداری دکتر حسابی و همسرشان رشد کرده‌اند. در فضای باغ انواع شمعدانی‌های درختی کمیاب، درخت کاتالپا، سرو میوه دار و چندین نوع گیاه دیگر را مشاهده خواهید کرد. در کنار این گیاهان و این فضای سبز آلاچیق‌هایی به چشم می خورد که برای استراحت در باغ ایجاد شده اند.

باغ موزه پروفسور حسابی

خانه و موزه پروفسور حسابی
حیوانات 
دکتر حسابی علاقه فراوانی به حیوانات به ویژه پرندگان داشتند به همین دلیل بخشی از فضای بیرونی خانه را به محلی برای نگهداری پرندگان اختصاص داده بودند که اکنون هم این بخش وجود دارد . گونه‌های پرندگانی که در خانه دکتر حسابی نگهداری می‌شوند عبارتند از: بلبل وحشی، مرغ عشق، عروس هلندی، بلدرچین، قناری، قرقاول، فنچ، سهره، غاز، قو، زردپر، طوطی هندی، طوطی برزیلی و سایر پرندگان. اما پرندگان تنها حیوانات این خانه نیستند، سگ‌های نگهبان، گربه‌ها، خرگوش‌ها و آهو‌ها نیز ساکنان باغ زیبای خانه دکتر حسابی هستند.

 

بخش ها و لوازم موزه پروفسور حسابی :

– سفرنامه های استاد
– تقدیرنامه های استاد
– نشان‌ها، لوح های یادبود
– نطق‌ها، و بیانیه های ایشان
– نامه‌ها، و یادداشت‌های استاد
– عضویت‌ها، در مجامع علمی و بین المللی
– اسناد قدیمی، فامیلی و تاریخی خانواده حسابی
– مدارک تحصیلی، علمی، تخصصی و فرهنگی استاد
– مکاتبات سیاسی، علمی، اجتماعی، … و فرهنگی پروفسور حسابی
– محاسبات، تحقیقات و تصاویری از پژوهش‌های استاد، به ویژه در ارتباط با تئوری
” گستردگی بی نهایت ذرات” ایشان، که دفاع آن را، نزد پروفسور اینشتین، فیزیکدار نامی جهان، گذرانیده‌اند
– آثار علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، … و پژوهش های پروفسور حسابی، شامل : کتاب‌ها، تالیفات، … و دست نوشته‌های استاد
– عکس‌ها: شامل تصاویر خاطره انگیز و به یاد ماندنی، از زندگی شخصی، فرهنگی، سیاسی، و دانشگاهی استاد حسابی (از خردسالی، و دوره های متفاوت زندگی، تا آخرین سال های زندگی)
– نمونه‌هایی از اشیا و وسایلی که، در طول زندگی پربار پروفسورحسابی، درمنزل، مسافرت‌ها و ماموریت‌ها، … و پایه‌گذاری مراکز گوناگون علمی و پژوهشی، … و محل کار، مورد استفاده ایشان بوده است (وسایل کارگاهی، ابزار و تجهیزات فنی، تخصصی، … و آزمایشگاهی)

  موزه پروفسور حسابی   موزه پروفسور حسابی

 

فاصله موزه پروفسور حسابی تا جاهای مهم شهر :

فرودگاه امام خمینی67 کیلومتر
فرودگاه مهرآباد20 کیلومتر
راه آهن تهران21 کیلومتر
برج میلاد13 کیلومتر
ترمینال غرب (آزادی)18 کیلومتر
ترمینال جنوب (خزانه)23 کیلومتر
ترمینال بیهقی (آرژانتین)12 کیلومتر
ترمینال شرق (تهران پارس )26 کیلومتر

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *