موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

, ,

موزه میراث روستایی گیلان تنها موزه با فضای باز در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی نه تنها در ایران که در خاور میانه و آسیای مرکزی می‌ باشد .

موزه میراث روستایی گیلان

 

آدرس و راه های تماس :

آدرس: کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت – تهران، قبل از پلیس راه، جاده سراوان شفت

تلفن تماس: ۳۳۶۹۰۹۷۰-۰۱۳

فکس: ۳۳۶۹۰۹۷۵-۰۱۳

 

ایده احداث موزه میراث روستایی گیلان :

از اوایل سال ۱۳۸۱ مطالعات مقدماتی ایجاد موزه میراث روستایی گیلان زیر نظر دکتر محمود طالقانی آغاز شد. عمده‌ترین بخش‌های این مطالعات که تا پایان سال ۱۳۸۳ به طول انجامید را مکان‌یابی موزه و شناسایی حوزه های فرهنگی– معماری گیلان دربرگرفت. از بین گزینه‌های موجود، پارک جنگلی سراوان به دلیل قرارگیری در یکی از پرترددترین جاده‌های شمال کشور، توپوگرافی مناسب و وجود زیر ساخت‌ها در نزدیکی آن مورد توجه طراحان موزه واقع شد و در نهایت ۲۵۳ هکتار از بخش مرکزی این پارک ۱۴۸۰ هکتاری بعنوان سایت موزه میراث روستایی گیلان انتخاب گردید که حدود ۴۵ هکتار آن برای احداث مجموعه موزه‌ای در نظرگرفته شده‌ است.

عمليات ساختمانی موزه از سال ۱۳۸۳ آغاز و در اردیبهشت ۱۳۸۴ وارد فاز اجرایی شد.

 

چه چیزهایی در موزه وجود دارد ؟

تاکنون ۲۸ مجموعه مسکونی شامل بناهای مسکونی و جانبی از مناطق مختلف استان شناسایی، مستندسازی، واچینی و در موزه دوباره چینی شده‌اند. علاوه بر این سه قهوه‌خانه سنتی، مسجد، مدرسه، کارگاه آهنگری، کوره ذغال‌گیری سنتی و بازارچه صنایع‌دستی در موزه بازسازی شده‌اند. طراحی و ساخت تالار اجتماعات، بنای ورودی موزه، خانه پژوهشگران و موزه مشاهیر گیلان با الهام از معماری بومی و با کاربری جدید از جمله تجربه‌های موزه در راه دستیابی به معماری پایدار به عنوان زمینه اعتلای توسعه پایدار در ایران می‌باشد.

تاکنون ۳۵ بنای موزه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، همچنین عرصه و حرایم موزه ثبت شده‌ است.

برای باززنده‌سازی فعالیت‌های سنتی در روستاها، علاوه بر خانه، بناهای جانبی مثل انبار برنج، تلمبار و طویله و باغچه سبزیجات و صیفی‌جات تقریباً در محوطه همه خانه ها ایجاد شده اند. همچنین ماندابی که در بخش مرکزی سایت -روستای جلگه مرکز – وجود داشت به کشتزار برنج تبدیل شده که همه ساله در آن کاشت و برداشت برنج به روش سنتی انجام می‌گیرد. باغ چای، توتستان و نارنجستان نیز در سایت ایجاد شده اند تا نمایانگر فعالیت‌های معیشتی در روستاهای گیلان باشند. همچنین نگهداری دام و طیور نیز از دیگر فعالیت های رایج در موزه میراث روستایی گیلان است. جشنواره‌های متعدد، موسیقی محلی، مراسم و آئین های سنتی و بازی‌ها و نمایش‌های بومی نیز در موزه برگزار مي‌شوند تا حفظ و به نسل آينده معرفی شود. معرفی مفاخر استان نیز از جمله فعالیت هایی است که در موزه به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

موزه میراث روستایی گیلان موزه میراث روستایی گیلان موزه میراث روستایی گیلان موزه میراث روستایی گیلان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *