موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان

, ,

موزه موسیقی اصفهان خستین موزه خصوصی موسیقی در ایران است .

 

آدرس و شماره تلفن :

  • آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، بوستان هشت بهشت، موزه موسیقی اصفهان
  • تلفن: ۲۲۵۱۴۸۴ ۰۹۱۳
  • ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱

 

موسیقی در اصفهان :

از اصفهان  می‌توان با نام مهد موسیقی اصیل ایرانی یاد کرد ؛ در موسیقی قدیم ایران، مقامی به نام مقام اصفهان وجود داشته است. این شهر از گذشته محل تجمع افراد از اقوام و ادیان مختلف بوده و در گذر زمان این تجمع تا حدودی بر فرهنگ موسیقی شهر تاثیر گذاشته است؛ به‌ طوری که ترکیبی از سازهای لری و بختیاری، موسیقی کرمان و بم، موسیقی کوچ‌نشینان قشقایی و سازهای ارامنه و گرجیان در موسیقی اصفهان دیده ی شود .

با مخالفت قاجاریان با موسیقی محلی ، استفاده از سازهای محلی در اصفهان کم‌رنگ شد؛ اما تاثیر آن بر فرهنگ موسیقی اصفهان همچنان باقی ماند. از آنجا که موسیقی در این شهر نقش پررنگی دارد، موزه‌ای خاص و منحصر به‌فرد در این شهر افتتاح شد تا بازدیدکنندگان را با انواع سازهای ملی و سازهای محلی منطقه آشنا کند. این موزه نظر افراد مختلف، به‌ویژه هنردوستان را به‌ خود جلب کرده است که در ادامه بیشتر درباره این موزه خواهیم گفت :

موزه موسیقی اصفهان موزه موسیقی اصفهان موزه موسیقی اصفهان موزه موسیقی اصفهان

تاریخچه موزه موسیقی اصفهان :

موزه موسیقی اصفهان اولین موزه موسیقی خصوصی در کشور است که در یازدهم آذر ۱۳۹۴، توسط دو نفر از موسیقی‌ دانان علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی تاسیس شد.

هدف از ساخت این موزه‌، آشنا کردن افراد با موسیقی اصیل ایرانی، آشنایی با سازهای محلی و نحوه‌ ساخت آن‌ ها بوده است .

موزه موسیقی اصفهان ابتدا در ساختمانی در خیابان توحید اصفهان بنا شد و پس از چند سال‌ به محل کنونی خود در پارک هشت بهشت انتقال یافت.

موزه موسیقی اصفهان یک سال پس از تاسیس، موفق به کسب رتبه نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از شورای بین‌المللی موزه‌های ایران و کسب عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شد. این موزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مسافران نیز از این موزه دیدن میکنند .

 

بخش‌های مختلف موزه موسیقی اصفهان :

موزه موسیقی اصفهان شامل تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، گذر سرآهنگان، تالار سُل، کارگاه سازسازی، کافه و فروشگاه می‌شود که در ادامه به بررسی هر بخش خواهیم پرداخت :

  • تالار سازهای ملی

تالار سازهای ملی از بخش‌های بسیار مهم موزه موسیقی اصفهان می باشد که به‌ جهت معرفی سازهای اصیل و تاریخچه موسیقی ایرانی به بازدیدکنندگان به‌ ویژه گردشگران خارجی تاسیس شده است. سازهای این بخش شامل چنگ، قانون، رباب، تار، سه‌تار، نی، کمانچه، عود، قیچک، دف و تنبک است که به منطقه خاصی از ایران تعلق ندارد و در سراسر کشور نواخته می‌شود. تمامی آثار نگهداری ‌شده در این موزه به‌صورت دوزبانه فارسی و انگلیسی معرفی شده‌اند.

  • تالار سازهای محلی

تالار سازهای محلی که به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص دارد، یک شناسنامه جامع از سبک و فرهنگ موسیقی اصیل محلی است. در این بخش، سازها با توجه به مناطق مختلف، دسته‌بندی شده‌اند و سازهایی مثل بینجو، دودوک، کوزه، دوتار، سرنا، کرنا، دهل، دایره، قیجاق، للـه، بالابان، تنبور، جره و آدم و حوا و حتی سازهای بسیار ساده که با حلب روغن و سیم مفتول ساخته شده است، در این سالن وجود دارند. در هر دو تالار سازهای ملی و سازهای محلی، امکانات صوتی و تصویری مناسبی قرار دارد که به درک بیشتر از ماهیت ساز کمک می‌کند.

در تالار سازهای محلی داستان‌های جذاب بسیاری برای شنیدن وجود دارد؛ مثلا این که ترکمن‌ ها چگونه هنگام اسب‌ سواری قیجاق می‌نوازند و اینکه ساز آدم و حوا در جشن عروسی نواخته می‌شود؛ چراکه سازی دو لوله است که هیچ‌یک بدون دیگری صدا ندارد. وقایع تاریخی گره‌خورده با سازها مانند آغاز جنگ ایران و رم با نواختن کرنا نیز در این بخش بازگو می‌شود.

  • گذر سرآهنگان از قدیم تاکنون

در این موزه برای احترام به اساتید برجسته موسیقی ایرانی بخشی را به‌عنوان گذر سرآهنگان در نظر گرفته‌‌اند که بازدیدکنندگان در آن با زندگی‌نامه و آثار ارزشمند هنرمندان عرصه موسیقی از قدیم تا امروز آشنا می‌شوند.

  • تالار سُل 

تالار سل یا موسیقی‌سرا از بخش‌های منحصربه‌ فرد و پرطرفدار موزه موسیقی اصفهان است. این بخش از موزه با اجرای زنده موسیقی سنتی در تصنیف‌های مختلف، دوستداران موسیقی را به تماشا می‌نشاند و تجربه لذت‌ بخشی را به‌آن‌ها هدیه می‌دهد.

  • کارگاه سازسازی

در کارگاه سازسازی موزه با نحوه ساخت، اجزا و جنس چوب سازهای ایرانی آشنا می‌شوید که این بخش برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل بسیار آموزنده و جذاب است.

  • کافه و فروشگاه

موزه موسیقی اصفهان دارای کافه و فروشگاهی در مجموعه است که در آن برخی از آلات موسیقی، تعدادی صنایع دستی، cd نوازندگان و cd آموزش موسیقی وجود دارد که امکان  خرید را هم برای بازدیدکنندگان  این مجموعه فراهم میکند .

 

فاصله تا جاهای مهم :

فرودگاه اصفهان26 کیلومتر
ایستگاه راه آهن اصفهان15 کیلومتر
ترمینال کاوه5/7 کیلومتر
سی و سه پل1/6 کیلومتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *