موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل

, ,

موزه مردم شناسی اردبیل در مکان حمام تاریخی آقانقی یا ظهیر الاسلام دایر می باشد .

آدرس :

اردبیل – ابتدای خیابان سعدی، میدان عالی قاپو

 

همواره در اردبیل حمام ‌های تاریخی مورد توجه ویژه مردم قرار گرفته اند، تا حدی که اردبیلی ها یک روز از هفته را به روز حمام یا به زبان ترکی حامام گونی اختصاص داده اند و در آن روز به حمام های عمومی می روند .

بنای موزه مردم شناسی اردبیل :

حمام آقانقی را ظهیرالاسلام در دوره ایلخانی بنا نمود و ۲۰۰ سال بعد بخش‌ هایی به آن اضافه شد. در زمان قاجار آقانقی موتمن الرعایا این حمام را خریداری و بازسازی نموده و به همین دلیل است که این حمام به نام هر دو نفر نامیده می‌ شود .

در ورودی این موزه با رختکن آغاز شده و به حوض سنگی هشت ضلعی با چهار بازو ختم می‌ شود. رواق هشتی شکل، کفش کن، گنبد سربینه، گرمخانه، استخرهای آب گرم و استخر آب سرد از جمله قسمت‌ های این حمام می باشد.

این حمام دارای سه بخش اصلی است که عبارتند از سربینه و گرم خانه و چالحوض. قسمت میانی سربینه به شکل مربع است که با طاقی مرتفع پوشانده شده است. سکوهایی نیز در این حمام وجود دارند که یادگاری از دوره پهلوی هستند. طاق سربینه و انتهای آن نیز پوشیده از نقش گیاهان و تصاویر مختلفی است که این فضا را رنگین و مجلل کرده است. حوض هشت گوش نیز با جوی هایی تا لبه سکوها امتداد دارد که پس از شستن پا به سکوها پا بگذارند.

تا دوره پهلوی کاربری عادی‌ اش یعنی حمام را حفظ کرده بود و پس از این دوران، مدتی از آن استفاده نشد. میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۸ این حمام را خریداری و بازسازی کرد و سپس هم موزه مردم شناسی اردبیل را در آن راه انداخت و تعدادی مجسمه مومی ‌در آن قرار داده شد تا شیوه زندگی مردم اردبیل، آداب و رسوم‌ شان، آئین‌ هایشان، پوشش محلی‌ شان و حتی شیوه غذا پختن‌ شان را به گردشگرانی که از این مکان بازدید می‌ کنند نشان دهند.

 

در این موزه علاوه بر نمایش ۳۳ نوع مجسمه با پوشش محلی مردم استان اردبیل، آثار و دست نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه جمع‌ آوری و عرضه شده است.

 

فاصله تا نقاط مهم شهر :

فرودگاه17 کیلومتر
ترمینال3/4 کیلومتر
راه آهن12 کیلومتر

موزه مردم شناسی اردبیل موزه مردم شناسی اردبیل موزه مردم شناسی اردبیل موزه مردم شناسی اردبیل موزه مردم شناسی اردبیل

اگر شما هم تجربه بازدید از این موزه را دارید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *