موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان  در ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ در محل تالار تیموری افتتاح شد .

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

سالن ها و بخش های مختلف موزه :

موزهٔ تاریخ طبیعی اصفهان شامل هفت سالن به شرح زیر است :

  • سالن راهنمای موزه
    سالن راهنمای موزه در ابتدای ورود بازدیدکنندگان موزه قرار دارد و نقشه‌ها و اطلاعات لازم برای معرفی سالن‌های دیگر در آن قرار داده شده‌ است تا بازدیدکنندگان قبل از بازدید از سالن‌های دیگر اطلاعاتی از آثار موجود در موزه دریافت نمایند .
  • سالن جانوران بی‌مهره
    در سالن بی مهرگان انواع مختلفی از بندپایان، نرم‌تنان، خارپوستان، مرجان‌ها، اسفنج‌ها و تک‌سلولی‌ها بصورت علمی دسته‌بندی شده‌اند و بازدیدکنندگان می‌توانند از این آثار و مجموعه‌ها بازدید نمایند . در سالن جانوران بی‌مهره مجموعه آشنایی با جهان حشرات، صدف‌های کمیاب اقیانوس کبیر، اطلس پروانگان سحرآمیز و همچنین مجموعه بازسازی آموزشی نرم‌تنان نیز به نمایش گذاشته شده‌ است.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

  • سالن گیاه‌شناسی
    سالن گیاه شناسی شامل انواع گیاهان گلدار، بی گل، گیاهان دارویی، صنعتی و تنه درختان جنگل‌های ۱۸۰ میلیون سال پیش ایران است .
  • سالن زمین‌شناسی
    سالن زمین‌شناسی شامل کلیه ی مواد تشکیل دهنده ی پوسته ی جامد زمین، کانی‌ها، کریستالها، سنگ‌های معدنی، رسوبی و…
  • سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها
    سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها مشتمل بر انواع نقشه‌های ایران (زمین‌شناسی، گیاهان، جانوران و…)
  • سالن جانوران مهره‌دار
    سالن مهره داران که بزرگترین سالن موزه است و شامل انواع ماهیان، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران به صورت تاکسیدرمی شده می‌باشد.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

  • سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت
    سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت شامل عکس‌ها و اسلایدهای آموزشی می باشد .

موسس موزه :

تمامی آثار و مجموعه‌های موزه تاریخ طبیعی اصفهان در زمینه‌های علوم گیاهی، جانوری، زمین‌شناسی و جغرافیایی به همت و سرمایه شخصی دکتر جعفریان، استاد دانشگاه اصفهان از نقاط مختلف ایران و جهان گردآوری، خریداری یا مبادله شده‌ است. ایشان در مدت ۳۷ سال آثار موجود در موزه تاریخ طبیعی اصفهان را گردآوری، تنظیم و رده‌بندی کرده‌اند. آثار و مجموعه‌های موجود در موزه تاریخ طبیعی  بعد از بررسی‌های علمی به شکل کنونی در معرض بازدید عمومی قرار گرفته‌ است .

 

بنای موزه :

تالار تیموری که عمارت چهارحوض نیز به آن گفته می شود در زمان تیموری ساخته شده است و زمانی دارالحکومه و ساختمان دیوانی بود و در دوره پهلوی به عنوان باشگاه افسران استفاده می‌شد. در اوایل دهه ۳۰ در نزدیک این بنا دو سرستون سنگی متعلق به دوره ی ساسانی کشف شد که یکی از آنها در موزه تهران و دیگری در ایوان جنوبی چهلستون موجود است که نقش خسروپرویز در آن می‌باشد. در دوران صفویان و بعد از خاندان تیمور تغییراتی در بنا به وجود آمده و الحاقاتی به آن اضافه شده یا قسمتهایی از آن کاسته شده‌است.

فاصله تا اماکن مهم شهر :

فرودگاه اصفهان27 کیلومتر
ایستگاه راه آهن اصفهان17 کیلومتر
ترمینال کاوه6/3 کیلومتر
ترمینال صفه8/8 کیلومتر
موزه موسیقی اصفهان2/3 کیلومتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *