مدرسه مصطفویه بستک

مدرسه مصطفویه بستک  یکی از مدارس قدیمی ایران و قدیمی ترین مدرسه ساخته شده در بستک است .

این مدرسه که در محل تقاطع خیابان قدیم و خیابان مصطفویه شهر بستک قرار دارد، از زمان ساخت تاکنون همواره مورد استفاده قرار گرفته است و چندین نسل به‌طور متوالی در آن تحصیل کرده‌اند. طی این سال‌ها بارها احیا و بازسازی شده و گاهی الحاقاتی بدان افزوده شده‌ است.

مدرسه مصطفویه بستک

اطلاعات مدرسه:

ناممدرسه مصطفویه
قدمتاواخر دوره قاجاریه
کاربری کنونیمدرسه
بانیحاج شیخ مصطفی بن شیخ عبداللطیف بستکی
مالک فعلیآموزش و پرورش بستک
آخرین مرمتسال 1394

سال های ساخت :

کار ساخت این مدرسه که قدیمی ترین مدرسه بستک می باشد در سال ۱۳۰۲ شمسی شروع ش و در سال ۱۳۰۴ پایان یافته‌ است.

کتیبه سردر مدرسه :

در سردر مدرسه کتیبه‌ای است که تاریخ ذیحجه ۱۳۴۳ هجری قمری را نشان می‌دهد که احتمالاً مربوط به زمان بازسازی بنا است. بانی مدرسه شخص خیری به‌ نام حاج شیخ مصطفی بن شیخ عبداللطیف العباسی است که نام وی در کتیبه ی سر در مدرسه دیده می‌شود.

 مدرسه مصطفویه بستک مدرسه مصطفویه بستک

اولین مدیر مدرسه :

با شروع به کار مدرسه مصطفویه در سال شمسی مولوی عبدالله مدیر مدرسه مصطفویه بستک مشد که فوق لیسان ادبیات و ریاضیات پرفسوری به تمام معنی بود از هند استخدام و به بستک اعزام شد .

مولوی عبدالله دانش زیادی داشت و با وجود اینکه  چون هندی بودند لهجه داشتند اما  شعر میسرود و به نظم در می‌آورد و آهنگش هم تنظیم می نمود. ریاضیدان و ادیب قوی در عربی متبحر بودند انگلیسی اش بسیار عالی بود و به زبان‌های فرانسه و آلمانی هم آشنایی داشتند. کلاسی هم خصوصی شبانه مجانی در منزل شان دائر بود شبها در موقع بیکاری به عده‌ای از بزرگسالان درس می دادند این وضع تا سال 1316 ادامه داشت تا اینکه مدرسه دولتی شد و تحویل اداره معارف فارس شد . مولوی هم که در بستک ازدواج کرده بودند با خانواده به بحرین مسافرت کردند . بعد از دو سه سال بر اثر تصادف اتومبیل وفات کردند .

آخرین بازسازی :

در زلزله ۱۲ دی ماه ۱۳۹۲ در شهر بستک، برخی آثار تاریخی این شهر از جمله مدرسه مصطفویه آسیب دیدند مرمت مدرسه مصطفویه حدود یک سال و نیم طول کشید و از مهر ۱۳۹۴ مجدداً فعالیت این مدرسه آغاز شد.

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *