روستای حیله ور

روستای حیله ور در دو کیلومتری روستای تاریخی کندوان قرار دارد و البته اکنون مخروبه است .

حیله‌ور روستایی بود که در در دل زمین کنده شده بود  و به‌ صورت زاغه‌هایی دست‌کند و زیبا هستند. این خانه‌ها در نگاه اول قابل دیدن نیست که به خاطر پنهان بودن از دید دشمنان و بیگانگان این‌ گونه ساخته شده‌اند .

 

مردمان حیله‌ور، خانه‌هایشان را در میان رسوبات آتش‌فشانی و در دل زمین کنده‌‌اند و این خانه‌ها شبیه به زاغه هستند. تخمین زده می‌شود حدود ۲۰۰ خانه در این روستا وجود داشت ولی همه‌ی آن‌ها شناسایی نشده‌اند و بسیاری از آن‌ها در زیر سیلاب‌ها دفن شده‌اند،

حيله‌ور در بخش پايينى دامنه بين شيب زمين و كوه قرار گرفته است و به همین دلیل در زمان بارندگی آب وارد بخش‌های مختلف روستا شده و به مرور زمان خانه‌ها را پر از گل و لای شده است . البته تاکنون حدود ۵۵ خانه پاکسازی شده و از زیر گل و لای بیرون آمده اند و در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته اند.

معماری این روستا به‌گونه‌ای است که در فصل زمستان، داخل خانه‌ها گرم و در تابستان نیز هوای داغ تابستانی از بیرون به داخل نفوذ نمی‌کند و از این‌ رو هوای درون خانه‌ها خنک است. خانه‌ها دارای فضاهای مختلف همچون اتاق، آشپزخانه و انباری و محل نگه داری دام ها هستند و در برخی از آن‌ها تنورهایی وجود دارد که برای پخت‌ و پز یا به‌ عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌شده‌اند. اهالی این روستا کشاورز و دامدار بوده‌اند.

 

ثبت ملی :

این روستا در مردادماه سال ۱۳۸۴ با شماره‌ی ۱۲۶۲۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

نحوه دسترسی :

از تبریز به سمت شهر جدید سهند میروید و از آنجا فاصله کمی تا اسکو دارید و وارد اسکو می شوید . راه روستای حیله ور از داخل شهر اسکو است و در یک جاده حدود 16 کیلومتری از اسکو به حیله ور میرسید .

روستای حیله ور روستای حیله ور روستای حیله ور روستای حیله ور روستای حیله ور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *