دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل

, ,

دریاچه شورابیل اردبیل از بزرگ‌ ترین دریاچه‌ های داخل شهری در ایران می باشد که وسعت آن  ۱۸۰ هکتار می باشد.

 

آدرس:

اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل دریاچه شورابیل اردبیل دریاچه شورابیل اردبیل دریاچه شورابیل اردبیل دریاچه شورابیل اردبیل

امکانات ورزشی و تفریحی :

این دریاچه امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی زیادی دارد که باعث استقبال گردشگران از این دریاچه می‌شود.

  • پیاده روی :

مسیر پیاده روی اطراف دریاچه شورابیل بلندترین جاده سلامتی در کشور است و برنامه‌های مختلفی مانند ورزش‌های همگانی روزانه در آن انجام می‌شود.

  • دوچرخه سواری :

جاده دورتادور این دریاچه برای دوچرخه سواری نیز مناسب است و ورزشکاران در این مسیر به دوچرخه سواری مشغول هستند

 

  • قایقرانی :

از دیگر امکانات تفریحی پرطرفدار در دریاچه شورابیل می‌توان به سایت قایقرانی این دریاچه اشاره کرد. این سایت ورزشی از قایقرانان حرفه‌ای نیز میزبانی می‌کند و مسابقات رشته‌های مختلف قایقرانی در این دریاچه برگزار می‌شود. قایق‌های پدالی، کشتی دو طبقه تفریحی آنداک و جت اسکی نیز برای علاقه‌مندان به تفریحات آبی وجود دارند و گردشگران زیادی را جذب می‌کنند.

  • زیپ لاین :

زیپ‌لاین شورابیل با افتتاح در سال ۱۳۹۷، اولین زیپ‌لاین رفت و برگشتی موتوری در کشور به‌ شمار می‌رود که با قرارگیری در کنار دریاچه شورابیل، یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه های گردشگری اردبیل است. طول مسیر رفت و برگشت مجموعا معادل ۹۶۰ متر می‌شود و سرعت حرکت زیپ‌لاین حدود ۶ متر در ثانیه است. در تمام روزهای هفته می‌توانید از تجربه پرواز روی دریاچه شورابیل با این زیپ‌لاین لذت ببرید.

  • شهربازی

شهربازی‌های سرباز و سرپوشیده دریاچه شورابیل دارای ماشین برقی، پیست کارتینگ و سایر وسایل برقی پر هیجان می باشد .

تاریخچه دریاچه شورابیل اردبیل :

دریاچه شورابیل از قدیمی‌ترین عرصه‌های آبی ایران به حساب می آید. زمین‌شناسان زمان پیدایش این دریاچه را در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین‌شناسان تخمین میزنند . در گذشته از دریاچه شورابیل با نام تالاب یاد می‌کردند که آب آن از بارش‌های جوی در طول سال و رودخانه «بالیقلوچای» تامین می‌شد.

جریان چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف دریاچه شورابیل در گذشته بخشی از آب این دریاچه را تامین می‌کردند و از طرف دیگر این منطقه از کشور ما در طول سال بارش‌های زیاد برف و باران را تجربه می‌کند. این عوامل سبب پر آبی دریاچه شورابیل در طول زمان شده‌اند و روند شیرین سازی این دریاچه در طول سال‌های اخیر نیز، حجم آب آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. هیچ مسیر خروجی در دریاچه شورابیل برای کنترل آب آن وجود ندارد و تا چند سال پیش تنها میزان جذب خاک و تبخیر سطحی، عوامل تاثیر گذار بر میزان آب این دریاچه بودند. در حال حاضر یک دریچه تخلیه برای کنترل سطح آب دریاچه شورابیل در اطراف آن تعبیه کرده‌اند.

امروزه شوری آب دریاچه شورابیل از ۸۰ گرم در لیتر به دو گرم در لیتر رسیده است. با تجمع آب پشت سد «یامچی» و ورود آب رودخانه بالیقلوچای از این راه به این دریاچه، مساحت دریاچه شورابیل به سرعت افزایش پیدا کرد و از حدود ۷ هکتار به ۱۸ هکتار رسید. این افزایش حجم سبب افزایش ۱۴ برابری آب این دریاچه و شیرینی آب آن شده است.

تا سالیان طولانی شوری آب دریاچه شورابیل مانع از یخ زدگی آب این دریاچه در طول فصول سرد سال می‌شد، اما در حال حاضر به‌دلیل شیرینی آب شورابیل، در طول زمستان شاهد سطحی بزرگ از یخ بر آن خواهید بود که منظره‌ای تماشایی از این دریاچه می‌سازد.

علت نام گذاری این دریاچه هم به دلیل شوری زیاد این دریاچه در سالیان گذشته است .

 

فاصله تا جاهای مهم :

فرودگاه24 کیلومتر
راه آهن15 کیلومتر
ترمینال12 کیلومتر

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *