برج آزادی تهران

برج آزادی تهران که قبل از انقلاب 57 برج شهیاد نام داشت . این برج نماد اصلی شهر تهران است و تهران را در همه جای دنیا با این نماد و برج میشناسند .

برج آزادی تهران

ابتدا در جدول زیر اطلاعات کلی این برج را میبینیم :

نامبرج آزادی
نام قبلیبرج شهیاد
آدرستهران، میدان آزادی
معمارحسین امانت
معماران همکارروح‌الله نیک خصال، منوچهر ایرانپور
سرپرست ارشد کارگاهایرج حقیقی
محاسبات فنیشرکت بریتانیایی آروپ (Ove Arup)
پیمانکارشرکت “مپ” با مدیریت محمد پورفتحی
تاریخ فراخوان عمومی مسابقهشهریور ۱۳۴۵
تاریخ دفن لوح یادبود۱۱ آبان ۱۳۴۶ (در محدوده پایه شمال غربی برج)
تاریخ شروع ساخت برجاردیبهشت ۱۳۴۸
تاریخ اتمام ساخت برجمهر ۱۳۵۰
تاریخ افتتاح برجشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۵۰
مدت زمان اجرا۲۸ ماه
شروع ساخت موزه ششم بهمن۱۳۵۳
خاتمه ساخت موزه ششم بهمن۱۳۵۵
مساحت زمین۶۸۰۰۰ مترمربع
ابعاد و شکل زمینبیضی (قطر بزرگ به طول ۳۸۰ متر در راستای محور شرق-غرب
و قطر کوچک به طول ۲۱۰ متر در امتداد شمال-جنوب)
طول۶۳ متر
ارتفاع۴۵ متر
نوعموزه، بنای یادبود
مصالح نماسنگ مرمر سفید جوشقان

 

انتخاب معمار برج ازادی :

در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی مسابقه طرح یک نمادِ شناسایی ایران میان معماران ایرانی با عنوان مسابقه طرح ساختمان شهیاد آریامهر توسط شورای مرکزی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله گذاشته شد و در پایان طرح حسین امانت، 24  ساله و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برنده و برای ساخت برگزیده شد.

تاریخ شروع و پایان ساخت برج آزادی تهران :

عملیات ساخت برج شهیاد در یازدهم آبان ۱۳۴۸ هجری خورشیدی آغاز گردید و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ مهرماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره‌برداری رسید.

افتتاحیه :

در جشن گشایش این برج محمدرضا پهلوی و همسرش فرح پهلوی و همچنین سه هزار مهمان داخلی و خارجی شامل روسای کشورهای خارجی، سفرای خارجی مقیم تهران، روسای دانشگاه‌های کشور، مقامات لشکری و کشوری و خبرنگاران حضور داشتند .

معماری برج آزادی :

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنا دربرگیرنده ی چهار طبقه، چهار آسانسور، دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین برج آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و دیگر فضاهای کاربردی قرار دارد. امروزه گالری و سالن نمایش در این برج وجود دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج شهیاد چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده، پرداخت شده و به کار رفته‌ است.

در این بنا، خطوط موازی و کشیده پایه‌ها یادآور سبک معماری هخامنشی، قوس اصلیِ میان برج، نمادی از طاق کسری که مربوط به دوره ساسانی ست و قوس بالایی آن که یک قوس شکسته‌ است، از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران الهام گرفته‌ است. رسمی سازیهایی که بین این دو قوس را پر می‌کنند، ایرانی است و از گنبد مساجد ایران الهام گرفته شده است . هندسه ی بنا یک هندسه ی مربع مستطیل است که از روی چهارپایه ی خود می‌چرخد، شانزده ضلعی می‌شود و در آخر به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. این گنبد تنها از داخل برج قابل مشاهده‌ است.

دو طبقه ی داخل برج، یکی بالای قوسِ طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور قابل دسترسی‌ است. طبقه ی بالا به عنوان نمایشگاه طراحی و با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده‌ است. در این گنبد، مُقرنس ایرانی به شیوه ای تازه‌ اجرا شده و ارتفاع آن از بام برج بیرون زده، دیده می‌شود و با کاشیهای فیروزه‌ای و معرق ایرانی پوشیده شده‌ است. مصرف بتن سفید در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان کار نویی در ایران بود.

این بنا سنگ‌هایی دارد که در قسمت پایین برج ۳٫۲ متر طول و ۱٫۶ متر ارتفاع دارند و کار دست سنگتراشان است. این سنگ‌ها با بتن و آهن ضدزنگ به هم چسبیده‌اند و پشت آن‌ها نیز سطح خشنی وجود دارد تا روی آن نلغزند؛ و هر سنگ کنار سنگ دیگر، با یک ماده قابل انعطاف و شبیه به لاستیک با نام درزگیر انعطاف پذیر، بندکشی شده‌ است. استفاده از موادی غیر از این باعث شکسته‌ شدن سنگ‌ها می‌شود؛ زیرا در گرمای تابستان و سرمای زمستان سنگ‌ها و بتن زیر آن‌ها دائماً در حال منبسط و منقبض شدن هستند.

نقش‌های داخلی برج، تلفیقی از سنت و مدرنیسم است به خصوص سقف طبقه دوم. در ورودی برج، هریک از لنگه‌های سنگی درها، حدود ۵/۳ تن وزن دارد. جنس این سنگ‌ها از گرانیت است. برج ۲ آسانسور دارد که از دیواره‌های برج بالا می‌روند. آسانسور اول دو طبقه را طی می‌کند و به سقف سیمانی می‌رسد سپس از آسانسور دوم استفاده می‌شود. هیچ‌یک از سقف‌ها بسته نیستند و همه آن‌ها به فضای بالاتر راه می‌یابند.

 

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این بنا در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *