بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و گزینه اول مسافرین برای تهیه سوغات از مشهد می باشد .

 

آدرس: مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

برای مسیر یابی از روی نقشه کلیک کنید 

دسترسی به بازار رضا از طرق مختلف امکان‌ دارد. در ورودی بازار رضا از سمت فلکه آب به حرم نزدیک‌تر است. برای اینکه از حرم راهی بازار شوید، خود را به باب‌الرضا برسانید؛ سپس  پیاده به‌طرف فلکه آب بروید و از آنجا وارد بازار شوید.

بازار رضا مشهد بازار رضا مشهد بازار رضا مشهد

تاریخچه :

در دوره پهلوی، به دستور محمد رضا شاه کار ساخت بازار رضا کلید خورد و در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی افتتاح شد .

مهندس داریوش بوربور طراحی این بازار را برعهده داشت .

 

ساعت کاری :

بازار رضا از ساعت ۹ تا ۲۲ هر روز به روی گردشگران و زائران باز است .

معماری :

بازار رضا دارای بافتی سنتی و اسلامی است و سردرهای آن به یک شیوه و به‌صورت پلکانی طراحی شده‌اند و نمای آجری بازار، در اوج سادگی، معماری باشکوهی دارد . این بازار سرپوشیده‌، کف سرامیکی دارد و مغازه‌های آن بدون هیچ شیشه و دیواری ساخته‌ شده‌اند و در نتیجه هیچ فاصله‌ای بین مشتریان و مغازه‌داران وجود ندارد.

در نگاه اول شاید فکر کنید که اینجا بازاری یک‌دست است؛ اما بازار رضا از ۶ بازار مجزا تشکیل شده است که پایان هر بازار به یک هشتی می‌رسد؛ جایی که مجهز به نیمکت و آبخوری است و می‌توانید در آن استراحت کنید. همچنین راه‌پله‌ای در کنار هر هشتی وجود دارد که برای دسترسی به طبقه بالا استفاده می‌شود.

 

 

آستان ‌قدس ‌رضوی مالکیت اصلی بازار رضا را در اختیار دارد و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی صرفا صاحب سرقفلی واحد خود هستند.

 

بازار رضا ۷۲ هزار متر مربع زیربنا و سه کیلومتر طول دارد و از این نظر فضای خوب و وسیعی برای خرید محسوب می‌شود. از کل زیربنای بازار، ۴۳ هزار مترمربع به فضای داخلی و مابقی به محوطه بیرونی اختصاص یافته است. در این بازار ۱,۷۱۱ مغازه‌ کوچک و بزرگ به‌صورت یک  دهانه و دو  دهانه ساخته شده‌اند.

  • طبقه همکف:

طبقه همکف بازار رضا مقصد اصلی گردشگران است؛ جایی که بیشتر کسب‌وکارها در آن قرار داردند . عمده مغازه های این بازار شامل :

فروش عطر و جواهرات، تسبیح، مهر و سجاده ، فروش پارچه‌، چادر، مانتو و مقنعه، انواع پوشاک، ادویه و اسباب‌بازی،  انواع انگشترهای عقیق، نقره و فیروزه ، ادویه‌ها، زعفران، نبات و …

  • طبقه اول:‌

 علاوه بر مغازه‌های طبقه همکف ، کارگاه‌های کوچکی در طبقه اول آن فعالیت می‌کنند. طبقه اول دقیقا موازی طبقه همکف ساخته شده و دسترسی به آن از طریق ۱۲ راهروی فرعی امکان‌پذیر است. در این طبقه کارگاه‌های سنگ‌تراشی، فیروزه‌تراشی، صنایع دستی، آتلیه‌های عکاسی و گلدوزی مشغول به کار هستند. آتلیه‌های عکاسی همچنان به شیوه قدیمی، عکس شما را با پس‌زمینه‌ای از حرم امام رضا (ع) می‌گیرند و خاطره‌ای نوستالژی را برایتان رقم می‌زنند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *