بازار خان یزد

بازار خان یزد بازار سنتی یزد با معماری تاریخی است . این بازار در خیابان قیام واقع در محله لب خندق قرار دارد .

این بازار 274 متر طول دارد .

این بازار سنتی علاوه بر اینکه از هسته های اصلی اقتصاد شهر به شمار می رود ، سالانه بازدیدکنندگان زیادی را هم به دلیل معماری و اصالت آن به خود جذب می کند  .

بازار خان یزد بازار خان یزد

سابقه تاریخی :

زیربنای این بازار تاریخی مربوط به دوران قاجار است و بخش‌ زیادی از آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است .

این بازار در سال‌های بعد به وسیله نوادگان محمد تقی خان بافقی که یکی از حکام یزد در زمان قاجار بود، به‌تدریج کامل‌ تر و بزرگ‌ تر شد.

بازار خان در گذشته مخصوص اشراف‌زادگان و خان‌های دوران قاجار بوده و افراد معمولی اجازه وارد شدن به آن را نداشته‌اند. در آن زمان، مبادلات جاده ابریشم از راسته بازار خان عبور می‌کرد و این مکان به یکی از قطب‌های تجاری شهر یزد تبدیل شده بود.

 

معماری بازار خان یزد :

بازار خان به دو بخش شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تقسیم می‌شود. بخش شمالی-جنوبی این بازار با 78 متر طول، دارای 53 باب مغازه و بخش شرقی-غربی بازار با 180 متر طول، 100 حجره و فروشگاه مختلف را در خود جای داده است .

در ساخت دیوارها و طاق‌های بازار خان از مصالحی چون خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است. استفاده از این مصالح باعث شده است که این بازار حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال هم فضایی خنک و سایه‌گیر داشته باشد. یکی دیگر از شاهکارهای معماری استفاده شده در ساخت این بازار، کاروانسراهای کوچکی است که به منظور استراحت‌گاه در جاهای مختلف بازار ساخته شده‌اند. این کاروانسراها که به تیمچه شناخته می‌شوند، فضایی پیچیده و تودرتو در بازار ایجاد کرده‌اند.

 

وضعیت امروزی :

این بازار هنوز هم بافت سنتی و معماری قدیمی خود را حفظ کرده است .

بازار زرگری، پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشی‌گری، بازار افشار، بازار چیت‌سازی، بازار مسگری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخودبریزها از جمله بازارهای دیدنی در دل این بازار تاریخی است. هر قسمت این بازار دارای معماری شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردی است که آن را از سایر بخش‌ها متمایز می‌کند.

 

ثبت در فهرست آثار ملی ایران :

این بازار در اردیبهشت سال 1382 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *