آرامگاه الراشد بالله در قرن ششم هجری قمری در شهر اصفهان بنا شده است .

این سازه نزدیک به 900 سال پیش در عهد سلجوقی، نزدیک کرانه شمالی زاینده رود ساخته شده است . مقبره راشد ، آرامگاه خلیفه عباسی است که در رمضان ۵۳۲ هجری قمری در اصفهان به دست جمعی از فدائیان اسماعیلیه به قتل رسید و در همان جا به خاک سپرده شد است که در زیر به معرفی این خلیفه عباسی خواهیم پرداخت .

 

نامهای دیگر آرامگاه الراشد بالله :

آرامگاه راشد

بُقعه راشد بالله
امام زاده حسین و ابراهیم

آرامگاه الراشد بالله آرامگاه الراشد بالله

الراشد بالله که بود ؟

الراشد بالله با نام کامل  أبو جعفر المنصور الراشد بالله ابن المسترشد بالله از خلفای عباسی در بغداد بود که از ۱۱۳۵ تا ۱۱۳۶ میلادی برابر با ۵۲۹ تا ۵۳۰ هجری قمری فرمان روایی می کرد . او سی‌اُمین خلیفه عباسی بود که همان رویه پدرش را پیش گرفت و به جنگ و ستیز با سلاطین سلجوقی پرداخت و سرانجام چون توان مقابله با سَلاجقه را نداشت از آنها شکست خورد و پس از ۹ ماه خلافت از این منصب خلع گردید و آواره شد.

همانند پدرش، ابومنصور فضل مسترشد، الراشد در تلاشهایش برای استقلال از ترکان سلجوقی شکست خورد؛ وی به انتقام قتل پدرش، به فرستاده سلطان که به قصد تقاضای بخشش بسیاری آمده بود، اهانت کرد، مردم را به تاراج قصرش برانگیخت، و بعد به حمایت زنگی، که به همان اندازه به خاطر اعدام دبیس با سلطان دشمن بود، سلطنتی رقیب پدید آورد. بغداد از حمله سلطان در امان ماند، اما در نهایت، خلیفه ناامید از یاری، به موصل گریخت، و سلطان قدرت بیشتری به دست آورد. شورایی تشکیل شد، عموی راشد، پسر ابوالعباس احمد مستظهر به عنوان خلیفه جدید برگزیده شد.

پس از اینکه سلطان محمود سلجوقی به بغداد رفت راشد به اصفهان گریخت و در محاصره اصفهان در روز سه‌شنبه 25 رمضان 532 هجری به دست حشاشین کشته شد. مقبره او در نزدیکی پل شهرستان واقع شده‌ است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *