آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک در بین  کوه‌ های بلند شهر چرمهینقرار گرفته است که بسیار زیبا است. این آبشار جزو آبشارهای دايمی می‌باشد و طبیعتی بی‌نظیر در اطراف خود ایجاد کرده است.

 

نامهای دیگر :

در میان مردم محلی به نام‌ های زیر نیز شناخته می شود :

شاهلراسب

شالورا

شاهلورا

شالوران

 آبشار شاه لولاک  آبشار شاه لولاک  آبشار شاه لولاک

آبشار دارای چندین چشمه دایمی و موقتی است که بر این اساس میزان آب آبشار در فصل های مختلف تغییر می‌کند. به طور کلی این مکان دارای سه آبشار است که دو آبشار  به نام‌های چک چک و آب شرشری دایمی  و آبشار دیگر نام هلکی موقت است. هلکی در زبان پهلوی اشکانی به معنی شکاف است.

آبشار موقت هلکی در فصل بهار جاری می‌ شود. ارتفاع این آبشار موقت در حدود 90 متر است و سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد صحنه‌ی زیبایی می‌گردد.

 

آب آبشارها به داخل حوضی قدیمی وارد می‌گردد. این حوض دارای چندین کتیبه است که بر روی یکی از آنها به زبان فارسی نوشته شده: «این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار محترم احداث نمودم.» آب آبشار بعد از عبور از این حوض به صورت رودی کوچک به سمت زمین‌های کشاورزی و با غ‌های چرمهین وارد می شود  .

 

آبشار شاه لولاک بعد از گذر از میان دیوار مرتفع کوه با شیب منفی سرازیر می‌شود که این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار است. اکثر آبشارهای ایران به صورت جوی روان از روی سطح سرازیر می‌شوند.

 

در اطراف آبشار شاه لولاک تعدادی آبچکان وجود دارد و در قسمت‌های زیرین آبشار دائمی قندیل‌های بزرگ آهکی تشکیل شده که آبشار این قندیل‌ها را پوشانده و جریان دائمی آب باعث شده بر روی این قندیل‌ها، خزه‌های سبزی ایجاد گردد. برخورد‌ آب آبشار با قندیل‌ها باعث پخش شدن آب در هوا شده و به صورت قطرات باران و شنبم با زمین برخورد می کند.

 

غار در کنار آبشار شاه لولاک :

در نزدیکی آبشار شاه لولاک غاری کوچک وجود دارد که میان مردم محلی به نام چهل دختران مشهور است . این غار که حفره‌ای سنگی به مانند یک غار کوچک در زیر آبشار هلکی است، مکانی مقدس در میان مردم محلی می‌باشد. درون غار چشمه دايمی در جریان است و درختی در آن روییده است .

طبق روایت‌ هایی که مردم محلی به آن معتقدند ، چهل دختر از ترس جان خود به کوه پنهان می‌برند و با تمام وجود برای حفظ جانشان دعا می‌کنند تا از خطر محفوظ بمانند. کوه آنها را در برمی‌گیرد و از آن پس این مکان در میان مردم محلی مقدس شمرده می‌شود. اما در روایت دیگر، این مکان پیش از اسلام مکان مقدسی در آیین میترایی بوده است. هنور هم مردم محلی این مکان را مقدس می‌دانند و برای دریافت حاجت به آنجا رفته و شمع روشن می‌کنند.

غار در کنار آبشار شاه لولاک

 

آیین شالورا جاری :

آبشار شاه لولاک از گذشته مکانی برای یک رسم مردم محلی چرمهین بوده است. مردم محلی و مناطق اطراف براساس یک اعتقاد قدیمی پس از گذشت هفتاد روز از نوروز برای تجدید دیداری در اطراف حوض قدیمی گرد هم می‌ آمدند. برای برگزاری این آیین هر ساله در روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل فراخوان جار زده می‌شد و زمان فرا رسیدن آیین به مردم اطلاع داده می‌شد. شروع مراسم از طلوع هفتادمین روز بعد از نوروز و پایان آن با شرکت خانم‌ها در آئین دیدار از سنگی منحصربه‌ فرد که نقشی خاص بر آن دیده می‌شد، انجام می‌گرفت. در گذشته این مراسم بین سه الی هفت روز به طول می‌انجامید .

 

بهترین زمان بازدید :

فصل بهار که ابشار موقت نیز جاری می شود می تواند بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه طبیعی باشد ولی زمستان این منطقه و تشکیل قندیل های یخی هم می تواند تماشایی و حیرت انگیز باشد .

امکانات :

سرویس بهداشتیوسایل ورزشی
آلاچیقوسایل بازی کودکان
جای پارکآسفالت

 

فاصله تا :

زرین شهر32 کیلومتر
اصفهان65 کیلومتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *