پل قطور
پل قطور در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در ناحیه ی مرزی شهر قطور قرار دارد .
این پل در مسیر راهآهن ایران و ترکیه قرار دارد . این پل یکی از بزرگترین پل های هوایی کشور و خاورمیانه است .
پل قطور در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی (رانکین) و شرکت اتریشی (پور) پی ریزی و پایههای بتنی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط امریکایی ها انجام شد و گفته می شود مهندس طراح این پل یک خانم سوئدی بود .
مشخصات پل قطور :
طول این پل ۴۴۸ متر ، طول قوس فلزی پل ۲۲۳ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور ۱۱۸٫۲۸ متر دارای ۱۰ عدد پایه بتن مسلح بوده که ۶ عدد از این پایهها به طرف خوی و ۴ عدد از پایههای بتنی به سمت رازی میباشد و در مجموع دارای ۸ دهانه که به صورت محور به محور در امتداد هم گسترش یافته اند.
رنگ این پل فلزی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق جهت استتار از حمله هوائی عراق، به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است.
حملات هوایی :
عراق به اهمیت استراتژیک این پل به عنوان پل ریلی ایران و اروپا پی برده بود، در نتیجه اقدام به ۹ حمله ی هوایی و ۶ دفعه بمباران این پل کرد، آسیبهای وارده بر پل به شرح زیر میباشد:
- حمله هوائی اول در تاریخ ۱۳۶۴/۱۲/۲۲ که منجر به آسیب پایههای فلزی ارک و شاسی گردید.
- حمله هوائی دوم در تاریخ ۱۳۶۵/۰۳/۰۵ منجر به کشته شدن۶ نفر از نیروهای راهآهن و پرسنل پدافند هوائی گردید.
- حمله هوائی سوم در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۸ منجر به وارد شدن خسارتی به پایه بتونی اصلی سمت رازی شد.
- حمله هوائی چهارم در تاریخ ۱۳۶۶/۱۲/۷ که پایه بتونی سمت سلماس آسیب دید.
- حمله هوائی پنجم درتاریخ ۱۳۶۶/۱۲/۲۶ مجدداً به پایه بتونی سمت سلماس انجام شد.
میزان خسارت وارده بر این پل در کل ۳۰٪ برآورد شد و عملیات بازسازی آن توسط مهندسان راهآهن شروع شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۴ بازسازی آن پایان و مرمت کامل شد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!