سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل یکی از آثار باستانی ارزشمند اصفهان و از نمادهای این شهر می باشد .
هرچند با خشک شدن زاینده رود این پل دیگر صفای گذشته را ندارد ولی هنوز هم محل بازدید گردشگران زیادی است .
مشخصات پل :
دوره ساخت | صفویان |
نام قدیمی | پل اللهوردی خان |
بانی اثر | اللهوردیخان اوندیلادزه گرجی |
معمار | استاد حسین بنا اصفهانی |
طول | 295 متر |
عرض | 14 متر |
تعداد دهانه | 33 |
تاریخچه سی و سه پل اصفهان :
قدمت این پل به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی بر میگردد، این پل با نظارت و هزینه سردار معروف صفوی و حاکم ایالت فارس ، اللهوردی خان، روی زایندهرود ساخته شد. ساخت بنای سی و سه پل در سال ۱۰۰۸ هجری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس اول مطرح شد و در سال ۱۰۱۱، اللهوردی خان مامور اتمام آن شد.
معمار سی و سه پل نیز استاد حسین بنا اصفهانی بود .
شاعر زمان شاه عباس به نام شیخ علینقی کمرهای هم در یکی از اشعار خود زمان ساخت پل را ۱۰۰۵ هجری عنوان کرده است.
در آن دوران این پل ۴۰ دهانه داشت و به مرور زمان با کشت درختان و انحراف آب بعضی از دهانهها متروک شد. در سال ۱۳۳۰ مصطفی خان مستوفی «شهردار اصفهان»، زمینهای اطراف پل را آزاد کرد و بعد از باز کردن مجرای عبور آب، دیواری سنگی در سمت شمال پل ساخت که هنوز هم بقایای آن دیده میشود.
معماری سی و سه پل :
برای ساخت 33 پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده کردهاند. ، پایه و فونداسیون این پل بهگونهای ساخته شده است که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش میدهد و به همین علت در دراز مدت آب به آن آسیبی نزده است.
ثبت در فهرست آثار ملی ایران :
این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ی ثبت ۱۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فاصله تا :
فرودگاه اصفهان | 28/7 کیلومتر |
ترمینال کاوه اصفهان | 6/9 کیلومتر |
ترمینال صفه اصفهان | 7/8 کیلومتر |
ایستگاه راه آهن اصفهان | 13/6 کیلومتر |
بیمارستان میلاد اصفهان | 7/8 کیلومتر |
برخی از مراسمهای تاریخی و فرهنگی اصفهان که در سی و سه پل و پل خواجو انجام میشود شامل موارد زیر هستند:
1. جشن آبپاشان یا آبریزگان
این جشن که در تاریخ ۱۳ تیرماه برگزار میشود، شامل ریختن آب و گلاب بر روی یکدیگر بهعنوان نمادی از پاکی و شادی است.
2. مراسم خاجشویان
این آیین مذهبی مختص ارامنه اصفهان در دوران صفویه بوده و در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۴ دیماه) به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح اجرا میشده است. در این روز، آب از دیدگاه ارامنه مقدس تلقی میشد و پیروان مسیحیت به داخل آبهای جاری میرفتند و شنا میکردند. در آن دوران، ارامنه تنها تا میدان واقع در ابتدای پلهای اصفهان حق تردد داشتند و برای تبادل کالا با مردم شهر، اما اجازه عبور از پلها را نداشتند.
3. جشن نوروزی
در عصر صفویه، جشنهای نوروزی به مدت هفت روز با چراغانیهای باشکوه و مراسم گلریزان همراه بود و فضایی سرشار از شور و نشاط را ایجاد میکرد.